Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2383 ggr
oliverholmström
2017-09-27 14:07

Nybörjare som skulle behöva hjälp!?

Hej! Jag är sugen på att göra egna malgrottor i keramik. Malgrottor är som en grotta för fiskar man kan se dem lite som en kopp. Så jag skulle behöva tips på bra material som jag kan göra dem i. Bästa är om leran är vattentålig och ej för porös. Om den ej är vattentålig skulle jag behöva tips på lack som är vatten tåligt. Vad jag hittat finns det ingen lera som härdar i vatten eller vanlig ugn. Men vi har en öppenspis, skulle det kunna funka tro? Isåfall hur går man tillväga och utan att dem tar färg? Vill att dem ska vara enfärgade och helst bruna som leran. Tacksam för all hjälp!

Annons:
Ingvar.B
2017-09-27 16:10
#1

Hej Oliver.

Var bor du någonstans.

Ingvar.

Ulla
2017-09-27 20:30
#2

Hej Oliver!

Vilket roligt projekt du planerar. Det allra bästa vore förstås att göra grottorna av en brun keramiklera. Men i så fall måste du kunna bränna dem någonstans. Det funkar inte att bränna dem i en öppenspis, så du behöver bränna dem någon annanstans. Det enklaste är nog att du anmäler dig till en kurs och göra dina grottor där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

oliverholmström
2017-09-27 22:08
#3

#1

Jag bor i Skåne.

#2 

Jag fick tips på en akvaristik sida på facebook om en lera som härdar i ung på 110 grader på 30 min som dessutom inte behövdes lackas. Så jag beställde hem lite lera och så får jag se hur det går. Tack för all hjälp!

Ulla
2017-09-27 22:19
#4

Där ser man. Det skulle vara kul att höra hur det gick sedan. Hur den leran var att arbeta med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

oliverholmström
2017-09-28 22:17
#5

Absolut kan jag återkomma! Har inte någon vidare erfarenhet av olika leror men kan göra mitt bästa hehe…

attis kakelugnar
2017-10-05 13:21
#6

Högbränt stengods m glasyr borde gå bra i vatten..det beror ju även på om du har till satser i vattnet som kan utlösa ämnen ur glasyren eller lacket du nämde..jag har en gång limmat en grotta.vilket förmodligen förenade sej m nåt i vattnet o blev toxiskt.😣firrarna dog😣

Annons:
Bo§e
2017-10-05 13:48
#7

Jag tror att det är lim, lack m.m. som man skall se upp med.   Själva leran innehåller inget toxiskt, om man inte själv tillför det på något sätt.   (Dock minns jag en tysk stengodslera som innehöll en aning bariumkarbonat för att förbättra resultatet vid saltglasering, men den tillhör undantagen…)      

För säkerhets skull kan man välja  någon "omanipulerad"  lergodslera av enklare slag, t.ex. en gulbrännande.  Vill man magra den, går det bra med vanlig sand.  Det kan inte bli mer "o-toxiskt"…..

ler
2017-10-05 21:57
#8

bariumkarbonat finns i många leror och tillsätts också av andra grunder, t.ex för att binda vanadinsalter och annat. finns också typiskt i svarta leror. i tegelindustrin är det också vanligt att man har i Barium i leran till tegel

Upp till toppen
Annons: