Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2492 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

2 glasyrtyper.

Lite nyfiken på 2 sorters glasy effekter. Den ena är när det bildas Kratrar… ser ut som månen. Här verkar det dominanta ämnet vara "Nepheline Syenite" Är det ämnet som skapar bubblorna? Tänker jag ska blanda det i bef äldre glasyrer jag har inte skapa en helt ny glasyr från grunden. En annan effekt jag verkligen gillar är när glasyren krymper ihop rejält och der skapas stora sprickor…alltså inte att glasyren spricker utan den skapar som små öar. Vad kallas denna effekt och är det något spec ämne som skapar denna effekt? Ska försöka bifoga bilder som kommentar.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
[rolnor]
10/4/17, 7:30 PM
#3

Är det inte en kombination av titandioxid och kiselkarbid som ger kraterglasyr? att det skulle bli kratrar p.g.a. Nefelinsyenit tror jag är fel? Vi har haft såna recept här på sajten så du kan hitta om du söker Simon.

ler
10/4/17, 9:06 PM
#5

skrumpglasyrer har stor ytspänning så magnesium är det som funkar bra. kraterglasyrer måste ha en hög viskositet så att dom inte hinner att flyta ut efter kokningen. ämnen som avgasar vid hög temperatur är så klart då önskvärt. kan vara järnhaltiga leror, phonolith eller järnoxid m.m. glasyren får gärna vara en fältspatsglasyr till dom höga temperaturerna och en frittglasyr till låga temperaturer. avgasning kan också användas om leran innehåller gaser.

[rolnor]
10/4/17, 9:27 PM
#6

Dom kraterglasyrer jag sett har innehållit kiselkarbid och titandioxid, är väl koldioxid som avgår antar jag. Använder man järnoxid så blir det väl mera en oilspot-glasyr?

Annons:
ler
10/4/17, 11:26 PM
#7

nej en oilspot måste ju hinna att flyta ut.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#8

tack för svaren. Nu har jag lite mer att läsa på.

Ulla
10/5/17, 8:32 AM
#9

#2 Krypglasyren innehåller väldigt mycket magnesium. Jag har ett recept någonstan, ska bara leta fram det ur gömmorna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
10/5/17, 1:15 PM
#10

ler, har du nåt exempel på en kraterglasyr med hög järnhalt?

ler
10/5/17, 9:52 PM
#11

Hej Rolnor. jo jag har många som har ett innehåll av 8-10% eller mer.

jag delar som regel inte ut recept, tycker att man skall fixa det själv, det bliver mycket roligare då. Men det enklaste möjliga receptet är fältspat B 412 och 8-10% järnoxid. Bränns vid SK 2a-6a

[rolnor]
10/6/17, 12:03 PM
#12

Tackar för det, du har ingen bild lägga upp?

ler
10/6/17, 12:36 PM
#13

nej det har jag inte. men det kan jag kanske få när jag bränner nästa gång

Annons:
Upp till toppen
Annons: