Annons:
Läst 1829 ggr
Rerum
10/5/17, 11:19 PM

Glasyr

Två frågor om glasyrer. 1. När man bränner saltglaserat tycker jag att mycket krackelerade. Kan man använda det som bruksföremål? Var i Japan i våras och nästan alla glasyrer krackelerade. En hade jag dekorerat med kobolt. Kan det fällas ut i en krackelerad glasyr? 2. Kadmium är ju förbjudet. Men de röda glasyrerna som jag har köpt innehåller inkapslat kadmium. Min man menar att det inte finns något sådant tillstånd. Skulle ni använda röda glasyrer till bruksföremål?

Annons:
Giema
10/6/17, 10:02 AM
#1

Jag svarar nej på båda frågorna

Giema
10/6/17, 10:04 AM
#2

Ursäkta, nu blev det fel! 1. Ja 2. Nej

LenaR
10/6/17, 1:35 PM
#3

Krakelé till bruksgods eller inte - jag använder mina krackglasyrer till bruks. För den som är rädd för bakterier är det omöjligt. Det finns inget rätt eller fel svar. Men jag har aldrig råkat ut för matförgiftning hemma hos mig. :-) Ett tips för den som är rädd för vad krackeleringar kan samla är att mikra sin keramik ibland.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
10/6/17, 1:48 PM
#4

Jag köpte en röd färgkropp och reagerade på att det var kadmium i den men enligt Cebex så är den bränd i hög temperatur och är helt ofarlig att hantera. Jag är inte rädd att använda sådan i bruksgods. Hur det är med röda glasyrer vet jag inte men användningen av kadmium är ju hårt reglerad och om det fanns fara för hälsan skulle den troligen inte säljas hursomhelst. Men det bästa är väl att fråga leverantören?

ler
10/6/17, 2:18 PM
#5

Nej fråga inte leverantören! fråga tillverkaren av produkten. Och fråga kemikalieinspektionen, säg att du har ett pigment som innehåller cadmium och fråga så hur det skall handhas och hur det förhåller sig med hur det är möjligt att få sådant om det nu är helt förbjudet?

Rerum
10/6/17, 3:59 PM
#6

Alltså jag är inte rädd för bakterier utan jag undrar om man har oxider i glasyrer om de kan fällas ut ifall glasyren krackelerar

Annons:
Ulla
10/6/17, 4:09 PM
#7

#6 Om de kan fällas ut så gör de nog det i alla fall, även utan krackarna. (Åtminstone som jag tror.) Jag är inte heller rädd för litet krackeleringar, såvida det inte är gammalt porslin som ser ofräscht ut.

Däremot har jag blivit mer försiktig med vad jag har på insidan av bruksföremål. Skulle t ex inte ha en glasyr som jag vet innehåller kadmium. Inte ens om någon sa att den var "säker".

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
10/6/17, 6:12 PM
#8

#0:  >> inkapslat kadmium >>

Hmmm….ännu ett uttryck som kan få spridning   ( ung.  som "blysäker"…😛),  och skapa en förrädiskt behaglig känsla av att "någon annan" har ansvaret….

När det gäller de här "nya" kadmiumröda glasyrerna,  har dock utvecklingen gått i positiv riktning….dvs om man tolkar fakta på rätt sätt….       När dessa glasyrer introducerades, hade jag ett samtal med en av de tyska kemister som tagit fram dem, och han försökte, på knackig engelska, förklara vad det handlade om:   Det unika var att man hade hittat  1. Ett sätt att bereda pigmentet så att det flussade på ett reaktivt sätt, och 2. En glasyrsammansättning (själva "glaset") som sprider det flussade pigmentet så att glasyren - rent optiskt - ger "mer färg" per viktenhet pigment.  (Pga den "optiska" faktorn, fungerar dessa glasyrer bäst om man lägger dem ganska tjockt, som bekant).   Resultatet blir en röd glasyr som innehåller en mycket liten mängd kadmium….bara en bråkdel av kadmiumhalten hos den "gamla" typen av glasyrer.   Faktiskt en så liten mängd kadmium, att halten understiger EU:s  gränsvärden (!), vilket gör dessa glasyrer "ej märkningspliktiga" på säkerhetsdatabladen.  M.a.o. ett stort lyft för arbetsmiljön hos keramikern.  Det är detta som är "grejen", inte något annat….

Därmed inte sagt att pigmentämnen inte skulle kunna lösas ut i kontakt med livsmedel…..det är en helt annan sak.   Man måste komma ihåg att glasyrers säkerhetsdatablad enbart avser "pulvret" som keramikern köper, och använder i sin produktion.   När det gäller det färdiga keramiska alstret, är keramikern - juridiskt sett - producenten, och hur det inköpta materialet använts, står under keramikerns producentansvar.  Här finns ju massor av faktorer som enbart keramikern kan styra över (eller inte 😉).   Vill man ha tryggt på fötterna gentemot slutkunden, får man skicka sitt keramiska alster till analys.   (dessa resultat är,  begripligt,  personliga, och kan inte användas i generella sammanhang).   

Även om dessa "nya" röda och oranga glasyrer numera är tämligen harmlösa att jobba med, bör man nog undvika att lägga dem på "insidor" (min åsikt),  förutsatt att man inte har ett positivt analysresultat att stödja sig på….

Vissa spektakulära glasyrer är helt enkelt - spektakulära - vilket ju är trevligt 🙂,  men har kanske inte alltid optimal motståndskraft mot sura eller basiska livsmedel m.m.

ler
10/6/17, 7:45 PM
#9

Inkapslade stains är kadmium-selen-sulfid som är ett rött pigment. Denna tål inte särdeles hög temperatur och är känslig av kemisk påverkan. Inkapslingen sker vid att man bygger zirkon-silicium kristaller runt om dom små pigmentkornen. Dessa kristaller är tämligen svårlösta i glaset och pigmentet skyddas. Men son någon kanske upplevt att färgen försvinner kan ske om glasyren har stor upplösningsförmåga. Och vart kadmiumet då tar vägen är ju inte så svårt att gissa. Inkapslingen av pigmenten gör man till viss del i Europa men pigmentet framställs i Kina eftersom hanteringen av restprodukterna vid framställningen blir för dyra och komplicerade. Men i Kina är det ju inte så viktigt!!!!! Nej hur ser vi på säkerhet och miljö? Inte alla röda, orange och kadmiumgula är framställda som inkapslade pigment. Leverantörerna här i Norden sälger sådana glasyrer som är kadmiumfrittor och där förekommer ingen inkapsling. Även om leverantörerna tror att det är så.

Upp till toppen
Annons: