Annons:
Etiketterkurserutbildningar
Läst 2143 ggr
axsann84
10/6/17, 7:33 AM

Studiebesök

Hej alla!

Jag är en glad 33 årig amatör bosatt i Avesta som blivit besatt av att skapa i lera. Vi är i full gång med att bygga en liten verkstad på tomten och jag ska äntligen få slippa sitta och dreja bredvid sambons osande hockeytrunk i källaren haha. Men frågorna är så många.  Om verkstaden, drejningen, försäljningsvägar, ugnen, ja allt! 

Jag undrar om det finns någon bosatt i närheten av Avesta med verkstad som jag skulle kunna få besöka under en dag. Som ett studiebesök. Någon som vill dela med sig av erfarenheter och lärdomar. Gärna någon som också säljer sin keramik. Jag betalar gärna en slant.

Med vänlig hälsning/ Anna

Annons:
axsann84
10/6/17, 9:16 AM
#1

Kanske max 2 timmars körväg från Avesta går också bra :)

Lilipihl
10/7/17, 12:13 PM
#2

Har ingen färdig verkstad att besöka, men däremot befinner jag mig i exakt samma situation som du, med pågående verkstadsbygge på tomten och bor i Falun… Vore kul att utbyta erfarenheter mm då vi ändå bor rätt nära… skicka privat meddelande isf. :) Vill iaf tipsa om en tråd i ämnet här på forumet som jag startade för inte så länge sedan, där jag fick MASSOR av matnyttiga tips, råd, länkar och bilder!! Tråden heter "keramikverstad" (Vet inte hur jag länkar till den, men det kanske någon av er duktiga admin kan?) Mvh/ Linda

Ulla
10/7/17, 12:18 PM
#3

Kan det vara den här tråden du menar? Keramikverkstad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Lilipihl
10/7/17, 12:26 PM
#4

Japp, den menar jag! En riktig skatt för oss "nyfrälsta" verkstadsplanerare… 😊❤

Ulla
10/7/17, 12:56 PM
#5

Tummen uppNu har jag sett till att tråden finns med i lexikonet här ovanför. Då blir den lättare att hitta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

axsann84
10/7/17, 4:00 PM
#6

Åh vad kul Linda, med en person i samma sits :) jag har skickat meddelande till dig. Och tack Ulla för tipset om verkstad.  Där ska jag in och lusläsa :)

Annons:
ler
10/7/17, 4:40 PM
#7

Är det inte bäst att lära sig yrket först Innan man börjar tänka på att sälja?

pyromanen
10/7/17, 7:34 PM
#8

#7 Ts efterlyser ställen för studiebesök. Ser inte hur din kommentar är relevant!

axsann84
10/7/17, 7:48 PM
#9

Jo naturligtvis är det bäst att lära sig yrket först innan man tänker på att börja sälja……….

Men, jag är en nyfiken person och kan jag få svar på så många frågor som möjligt tar jag gärna den chansen.  Det vore så roligt att få höra hur någon tagit sig dit den är idag. Om svårigheter och erfarenheter längs vägen.

axsann84
10/7/17, 7:48 PM
#10

Jo naturligtvis är det bäst att lära sig yrket först innan man tänker på att börja sälja……….

Men, jag är en nyfiken person och kan jag få svar på så många frågor som möjligt tar jag gärna den chansen.

Ulla
10/7/17, 8:19 PM
#11

Kunskap är aldrig fel. Jag hoppas att du hittar någon som du kan göra ett studiebesök hos.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
10/8/17, 2:40 AM
#12

 försäljningsvägar

ler
10/8/17, 9:03 PM
#13

      #8 ser inte heller vilken relevans ditt inlägg har!!!!!!!!!!!!!!!!!

Annons:
axsann84
10/9/17, 9:54 AM
#14

Det verkar som att jag funnit en likasinnad och ev också en verkstad att göra  studiebesök i.

Så jag är jätteglad! 

Jag kan inte förstå hur det kan vara fel att fundera kring försäljningsvägar även om man är nybörjare. Jag förstår att vägen till att bli keramiker är lång och svår, kanske omöjlig ibland. Därför ser jag det som extra viktigt att söka så mycket kunskap man kan i förväg. Om man faktiskt vill satsa, söka utbildning mm. För att kunna göra bra val. 

Det var absolut inte menat att verka respektlös mot eller förminska de keramiker/krukmakare som har det som yrke, tvärtom.

ler
10/9/17, 10:07 AM
#15

Klart att det är viktigt att ha kunskap om alla områden när det gäller keramik. Och jag tycker du har en bra syn på det. Det som undrar mig är bara att varför tänka på det på ett så tidigt tidspunkt? Om glädjen till materialet finns där så borde man satsa på att lära sig det först och bekymra sig om det, så att glädjen inte dödas vid tanken om att det kan vara svårt att få det sålt. Det skall nog ändå lyckas när man kan sitt hantverk. Hoppas att det går riktigt fint för dig. Och ge aldrig upp. Varma hälsningar.

Ulla
10/9/17, 10:09 AM
#16

Vad kul att du hittat det du sökte och litet till. Du gör helt rätt som försöker ta reda på så mycket som möjligt innan du ger dig in i något. Jag tror inte att det är någon som tycker att du är respektlös, tvärtom så visar du att du tar keramikeryrket på allvar.

Lycka till framöver!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

axsann84
10/12/17, 7:00 AM
#17

Tack så mycket för all pepp :) 

Tyvärr har jag alltid en tendens att tänka för lååångt fram istället för att bara försöka vara närvarande i nuet. Men drejningen hjälper mot detta har jag märkt för blir jag för ofokuserad och tankspridd går det åt skogen :)

Upp till toppen
Annons: