Bränning av keramik

glasyrer

2017-10-08 13:26 #0 av: nyburgaren

Många som jag vill jobba med säkra glasyrer det retligaste problemet är att man inte kan ställa in sakerna direkt i ugnen för glasyren ej har torkat på grejorna pga. att muggar etc. ej hinner torka för att det är tunt drejat.. frågan jag ställer är vilka råmaterial ska man undvika i en glasyr eller vad ska man välja istället för att en glasyr ska torka snabbt och inte blöta länge för att sen bilda konstiga pölar efter en bränning...

Anmäl
2017-10-08 13:33 #1 av: nyburgaren

hoppas ni förstår eftersom många lagt upp bilder på saker som glasyren krupit ihop i små öar på grejerna.. 

Anmäl
2017-10-08 13:35 #2 av: nyburgaren

Magnesiumkälla talk eller dolomit kan vara ett val exempelvis i en glasyr

Anmäl
2017-10-08 13:39 #3 av: ler

Det som gör en glasyr plastisk resulterar i längre torktid, också ämnen som har förmågan att svälla ökar torktiden. Skall man undgå sådana material så får man limma glasyren. Man kan också tillsätta en elektrolyt så att man radikalt kan minska mängden vatten.

Anmäl
2017-10-08 13:49 #4 av: nyburgaren

Lim e skit de begränsar tjockleken  på glasyren.. men det som hade varit bra å veta är vilka ämnen som man ska välja om man vill ha snabb uttorkning av glasering.

Anmäl
2017-10-08 13:52 #5 av: nyburgaren

Lim väter men torkar ju på mycket längre tid

Anmäl
2017-10-08 13:55 #6 av: Bosse Cebex Gbg

#3:   >> Det som gör en glasyr plastisk resulterar i längre torktid, också ämnen som har förmågan att svälla ökar torktiden  >>

Jepp, just så...och bentonit är ofta boven...

Bentonit binder stora mängder vatten.  Om man avstår från att använda bentonit som ställmedel, och i stället t.ex. tillsätter några droppar koksaltlösning (mättad), får man en "magrare" glasyr som suger fast/torkar snabbare på godset.

Och, doppa inte för länge.  Personligen brukar jag räkna till 2 (sekunder)...cirka...

Anmäl
2017-10-08 13:55 #7 av: nyburgaren

Bara jag som jobbar i en kall verkstad och då e detta problem ointressant..

Anmäl
2017-10-08 13:59 #8 av: nyburgaren

Jag tror det e min talk källa som skapar mina problem.. får testa byta ut mot dolomit.. kanske talk binder vatten mer??? Kan ha fel!

Anmäl
2017-10-08 14:03 #9 av: ler

Just det Bosse. Ett mycket bra salt till detta är vägsalt. Och lim finns med olika molekylstrukturer, långkedjigt lim är segt och man kan ha i mycket vatten. Önskar man däremot lite vatten i glasyren väljer man ett kortkedjigt lim. T. ex. Optapix 6. Så finns det neutrala limsorter. Man kan blanda dom olika sorterna och tillsätta en elektrolyt och styra på det viset.

Anmäl
2017-10-08 14:10 #10 av: nyburgaren

Hmm nu bidde det rörigt här.. får hälla i lite elektrolyt här enkelt och bra!

Anmäl
2017-10-08 14:12 #11 av: Ulla

#0 Bra fråga och intressant att läsa alla svaren. Det är något som jag också funderat över.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2017-10-08 14:13 #12 av: nyburgaren

Tack jag tror min egna försök tar mig fram snabbare.. till en lösning......

Anmäl
2017-10-08 14:16 #13 av: nyburgaren

Jag har salt när jag saltglaserar....

Anmäl
2017-10-08 14:17 #14 av: nyburgaren

Biltemas salt nu har dom bytat leverantör och det är inte lika bra!!!

Anmäl
2017-10-08 14:30 #15 av: ler

Vägsaltet skall vara kalciumklorid! Och då funkar det ju inte till saltglasering men som ställmedel är det bra

Anmäl
2017-10-08 14:37 #16 av: nyburgaren

 Nu blev det väldigt rörigt undrar om man ska fortsätta med keramiken här! 

Anmäl
2017-10-08 15:31 #17 av: Bosse Cebex Gbg

Ok, om vi försöker greppa alla lösa trådar, var grundfrågan (om jag fattat det rätt) att bereda en glasyr som torkar/fäster snabbare på godset.

Om nu glasyren innehåller bentonit som ställmedel  (?),  var mitt förslag att ersätta den med ett annat ställmedel, t.ex. en mättad saltlösning.   Eftersom de flesta har koksalt inom nära räckhåll (köket), rekommenderade jag det.....det fungerar utmärkt i "vardagslag", även om det finns andra användbara salter.  Det behöver inte vara så komplicerat.   Jämfört med bentonittillsats, får man på detta sätt en "magrare" glasyr som inte håller kvar sitt vatten lika envist.   

Men, jag vet förstås inte om dina glasyrer innehåller bentonit....??....så se det som en allmän tankeövning...

Anmäl
2017-10-08 17:34 #18 av: nyburgaren

Har haft problem med en glasyr bara. konstigt har bara haft det problemet med bara den glasyren nåt ämne i den måste binda fukt.. vill komma över problemet med att ändra råmaterialen.. Tack för svaren!

Anmäl
2017-10-08 18:04 #19 av: nyburgaren

kan kanske vara så enkelt som att kalcinera kaolinet och gå in på lite bentonit istället.. Har jäkla dålig erfarenhet av lim.. Hade en glasyr som skulle glaseras tjockt då skärven vägra suga upp glasyren. Berodde nog på att den skulle sprutas på då.. Jag e den typen på ett inte medicinera glasyren utan att hitta felet och ändra där...

Anmäl
2017-10-08 18:10 #20 av: ler

Det kan man ju också i visst omfang. Men ibland måste man ta till andra metoder.
Och så är det ju svårt att ge exakta råd när man inte har ett recept att förhålla sig till, så får det bli generella svar.

Anmäl
2017-10-09 16:16 #21 av: nyburgaren

kollade in receptet nu och som det ser ut idag så har jag 20% kaolin i det kan det vara så att det är skurken som inte låter godset torka ut snabbt nog när jag har doppat tunna koppar etc... dom glasyrer jag har lägre kaolin i 13% torkar snabbar och medför inga problem..Kanske ett intressant problem eftersom jag ser att många kan ha samma problem...

Anmäl
2017-10-09 16:33 #22 av: nyburgaren

Kollade jämförde recepten från en som ej kröp. Mer Na20 o K2O i denna alltså mer fältspat och mindre Al2O3 -kaolin.. och den jag har problem har mindre fältspat och alltså mer kaolin.. Då får jag hitta en balans där jag får samma slutresultat.

Anmäl
2017-10-09 16:44 #23 av: ler

Du kunde ju ta en del kalcinerad kaolin så slipper du för att karolinen är plastisk, även om kaolin inte är så väldigt plastisk men ändå

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.