Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1448 ggr
mikaelawillers
2017-10-09 12:03

vit blank glasyr , lergods

Hej, jag är just nu lite lost och orkar inte testa hur mkt som helst, så behöver er hjälp.

Söker( varm) vit blank lergodsglasyr/recept? Brännintervall upp till 1070 grader.

vänliga hälsningar,

Mikaela Willers

Annons:
ler
2017-10-09 12:24
#1

Hej.

På så låga temperaturer är man i stort sett tvungen att använda frittor till glasyren. Och det kan vara en lämplig transparent fritta som man så infärgar , eller så kan man använda en zirkonfritta som man så också kan justera med tennoxid och eventuellt något som bryter den vita färgen, kan vara små mängder järnhaltig lera eller ett stains. Det kanske du inte blev klokare av men frågan bliver så vad har du av material att arbeta med? Så kan jag hjälpa dig bättre om jag vet det.

attis kakelugnar
2017-10-13 01:30
#2

Hej Mikaela..köp en färdig vit glasyr tex fr Lermakeriet.Valbo..jag köper min vita blanka där till kakelugnskakel..o så kan du mixa med färgpigment själv till varmare färg..jag blandar den efter behov då alla kakelugnar har olika "vit-vit" åt det gula gröna el rosa hållet..blir alltid bra resultat i 1050 grader.Den är också lätt att porslinsmåla efteråt o bränna igen så även med guld o platina.Lycka till.

ler
2017-10-13 14:46
#3

Ja är man bara ute efter en glasyr som fungerar och priser inte spelar så stor roll så är det ju enklast att köpa färdig glasyr. Men kanske du har lust att experimentera? Färdiga bra vita glasyrer har jag tiotals olika som jag använder till olika saker.

agraff
2017-10-17 09:18
#4

Använder Lermakeriets vita blanka lergodsglasyr som funkar upp till 1250. 

Säker och snygg glasyr!

MiEkberg
2017-10-19 08:39
#5

Jag har en supersnygg vit lergodsglasyr 20-30liter som jag blandat själv. Har slutat med lergods så du får den om du kan hämta. Mejla mig på Maria@krukmakeri.se

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

A
2023-10-04 19:34
#6

#5: Hej! HAr du receptet på den? Vore toppenfint!

Annons:
Upp till toppen
Annons: