Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1220 ggr
Terrakotta
10/20/17, 7:56 AM

kooperativ

Jag undrar varför man väljer att gå med i ett kooperativ. Eller jag vill fråga varför DU är med i ett kooperativ eller för all del valt att INTE vara det. Jag är själv med i ett, men vill höra andras tankar.

Jag tänker nämligen att man är med av olika anledningar och att man vill då ha ut olika saker från sitt medlemsskap. 

Försäljning - enbart en försäljningsplats

Gemenskap och sammanhang - 

Finns det fler anledningar?

Vad tycker DU att du saknar /vill ha mer av i ett kooperativ?

Väldigt tacksam för tankar, idéer, synpunkter och åsikter i detta.

Tack på förhand!

Terrakotta

Annons:
ler
10/20/17, 3:08 PM
#1

Hej. Kul fråga! Jag var med i ett kollektiv för många år sedan. Jag hade ett annat arbete också så fördelen var att jag inte behövde använda all min tid på att passa butik. Vi var ca. 15 medlemmar som turades om att sitta i butiken. Men den största fördelen var relationen mellan medlemmarna som var väldigt fin. Det var många olika hantverk representerade läder, textil, keramik, trä, smide och annat. Butiken såg alltid fin ut för det var ju många som var med till att dekorera och hålla rent och renovera m.m.

Terrakotta
10/22/17, 9:26 AM
#2

Tack ler för ditt svar.

Jag tycker nog som du, att sammanhanget och nätverket är en av de största vinsterna. Dock för att ett kooperativ skall överleva krävs ju försäljning. Jag upplever det som lite svårt att hävda detta i "konsthantverks världen" .

Men tänker man inte försäljning och marknadsföring, prissättning etc så har ett hantverkskooperativ det faktiskt svårt att konkurrera i dagens handel och utbud.

Terrakotta

Upp till toppen
Annons: