Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1212 ggr
LinaBodin
2017-10-21 19:08

Engobe fat spricker.

Hej Jag har precis testat engobe på ett lädertorrt fat som jag sedan kört sgrafitto på. Fatet sprack efter det torkat. Något som aldrig hänt mig tidigare så jag skyller på engoben. Vad är viktigt när man använder engobe tycker ni? Ska man ha tjockare/tunnare saker? Torrare/blötare saker innan apliceringen? Ska det torka snabbt eller långsamt exempelvis.

Annons:
ler
2017-10-21 22:25
#1

Allt beror på vilken slags engobe det är fråga om. Men kanske du kan skylla på engoben när fatet nu sprack. Har man en helt normal engobe som består av leror och eventuellt några andra mineraler och inget annat så är det så klart viktigt att engobera när alstret inte är för torr. Man kan ha i en smula ställmedel t.ex. Fluicer SE 0,03-0,05% och lite glasyrlim 0,3% om du så också har en lämplig fritta i så kan du ha väldigt lite vatten i engoben och även engobera på torr lera eller också bränd skärv.

Terrakotta
2017-10-22 09:02
#2

Hej,

Jag tror att leran var för torr i förhållande till engoben. Det kan också vara bra att tänka på att även ha luft underifrån när man torkar, särskilt om det är just känliga förhållanden som lera och engobe, torkning, tjocklek på gods, tjocklek på engobe osv.

Terrakotta

MiEkberg
2017-10-24 07:27
#3

Ja lergods spricker gärna efter engobering, innan man får kläm på det. Oftast för att torkningen går lite för långsamt (eller fört snabbt). Du måste vara närvarande och hitta tekniken för den leran du använder, emgoben spelar inte så stor roll. Mer hur du applicerar, begjuter, häller eller doppar. Som vanligt bara att inre ge upp!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

LinaBodin
2017-10-25 06:23
#4

Stort tack för era svar.

LinaBodin
2017-10-25 06:24
#5
Upp till toppen
Annons: