Annons:
Etikettinspiration
Läst 1509 ggr
Terrakotta
10/22/17, 10:01 AM

lat söndagsmorgon

Har inget bättre för mig än att dricka söndagskaffet i sängen och surfa runt på keramik i fokus.

Inspiration är en väldigt brett begrepp. Igår packade jag upp ett par kartonger i verkstan som stått uppackade ett tag. de innehöll konstböcker av olika karaktär. Jag sorterade ut några jag tänkte jag skulle titta på idag, som inspiration, resten satte jag in i bokhyllan. Jag tycker inspiration kräver tid. Precis som skapande gör. En pågående process man behöver hålla vid liv kontinuerligt. De senaste två åren har jag haft fullt upp med andra saker att just den processen prioriterats bort. Detta gjorde det mycket svårare för mig att hitta tid, ork och glädje i att "bara gå in i verkstan och göra nåt".

Inspiration håller lusten vid liv. 

Personligen inspireras jag av barn och deras naiva alster som är på det allra fullaste allvar. Jag inspireras av möten med andra människor och av text, ord och filosofi.Mer sällan av annan keramik, men det förekommer absolut. För att sedan kunna förädla den bubblande känslan inuti föranledd av just inspiration krävs tid av ostördhet. Jag kallar dem mellanrum. Mellanrummen är den bästa tid jag vet. Just nu är ett sådant mellanrum. Här i sängen, en söndagsmorgon med kaffe och keramik i fokus. Mellanrummet kommer av att det inte är något annat jag skall till. Inte har någon tid att passa.

Terrakotta

Annons:
Ulla
10/22/17, 10:56 AM
#1

Att surfa runt på iFokus är väl inte det sämsta.🙂

Du frågade i en annan tråd om vilka som är medlemmar i kooperativ. Jag är inte medlem i ett sånt kooperativ, däremot är vi några som gemensamt hyr verkstad. Vi försöker vara där samtidigt och gör många saker tillsammans. Det kan vara olika projekt eller att åka på kurs eller workshop. Just nu håller vi tex på och går igenom våra glasyrer för att se om vi kan få fram något intressant genom att dubbelglasera dem.
Det är kontakten med andra som ger mig energi och lust att skapa. Sedan är det förstås kul med böcker och tidskrifter också.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
10/22/17, 4:58 PM
#2

Ulla. Skall du dubbelglasera och få effekt så använd en glasyr som är lättflytande och den andra glasyren bör vara trögflytande. Om du har en del zink och lera i den underliggande glasyren så kokar den ordentligt och ger fina effekter genom den överliggande glasyren. Men här beror allt på vilken infärgningar man har för slutresultatet.

Ulla
10/22/17, 5:46 PM
#3

Tack för tipset, ler! Det ska jag tänka på när jag fortsätter prova mig fram.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
10/22/17, 10:00 PM
#4

#0 Bra formulerat Terrakotta! Just nu känns det som att tiden bara rullar på och man hinner inte det man vill p g a alla måsten. Då är det nära till idétorka och inspirationsbrist. Kanske jag behöver en keramik-PT för att reda upp det hela… 😉

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Lilipihl
10/22/17, 10:49 PM
#5

Så klockrent beskrivet!🙂

Jag tror det var Bodil Jönsson som talade om något liknande som hon kallade "ställtid"… och jag har märkt att ju äldre jag blir desto mer av den typen av "ickeaktivitet" eller mellanrum behöver jag för att hitta till den där inspirationen eller kreativiteten…

Njut av ditt mellanrum! 

PS#4 En keramik-PT skulle jag också behöva, som kunde ge mig de förlösande greppen att centrera… Har suttit precis HELA dagen och övat, övat, övat vid drejskivan - och nu är hela sidan av handen helt skinnflådd!! 😛

MiEkberg
10/24/17, 7:46 AM
#6

Ha ha brukar kalla mig PT i Drejning! Har några hundra drejelever om året på nätet och i verkligheten. Och lär sig dreja! https://www.keramikkurser.se/p/intro-dreja-skalar Videon ligger på egen sida så du får klippa och klistra lite.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Lilipihl
10/24/17, 11:06 AM
#7

Härligt #6

Följde länken 🙂 och återkommer då jag har min lilla verkstad utrustad och klar…

Ulla
10/24/17, 7:18 PM
#8

MiEkberg, om du berättar om dina kurser och lägger en länk till dem i tråden Keramikkurser 2017, så hamnar allt på rätt plats. 🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: