Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1446 ggr
LinaBodin
2017-10-25 06:28

Wobblande bats

Hej Har för första gången provat att dreja med bats. Eller man kan inte kalla det för drejning för jag lyckades inte centrera Alls. Batsen (plastibats) sitter inte still så klösen blir bara mer och mer ocentrerad ju mer jag försökte. Har problem med att få av mina saker från skivan så skulle vara perfekt om man kunde använda bats. Hur ska jag göra?

Annons:
Ulla
2017-10-25 09:26
#1

Hur kommer det sig att batsen inte ligger still? Är de ojämna/skeva så att de vobblar, eller rör de sig på drejtallriken pga för stora hål för fastsättningen?

Du skulle kunna prova att lägga något tunt under som gör att de ligger stilla, tex ett tunt lager med lera eller kanske en fuktig wettextrasa.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
2017-10-25 10:14
#2

Antingen gör du som Ulla föreslår, lägger en wettextrasa under. Eller så kan du bara stryka lite slicker på drejskivan, fästa plattan och sedan trycka i lite lera i hålen så sitter de bättre.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

ler
2017-10-25 11:18
#3

Jag tycker att det enklaste sättet är att dreja en ring på skivan som man så trycker fast skivan på, så lossnar man bara skivan försiktigt och så kan man använda denna ring igen och igen.

LinaBodin
2017-10-25 19:16
#4

#1 Jag vet inte varför den wobblar. Den är helt ny. Men det ena hålet är ute större. För att förenkla att ta på och av antagligen. Jag testar Wettex och lera i hålen. Tack 😊 #3 det där med ringen förstod jag inte riktigt.

ler
2017-10-25 19:27
#5

Man centrerar leran och gör hål i mitten ända ner till drejskivans skiva, så drejar  man ut leran till eller nästan till kanten av skivan så det ligger en helt slät ring som skall vara ett par cm tjock. Om ringen är bred så kan man så klart göra den högre. Så lägger man sin spånplatta på ringen som så sitter fast i leran.

HUR BESKRIVER MAN SÅDANT HÄR? Hoppas du forstår nu!

Bo§e
2017-10-25 22:46
#6

#3 och #5:   Just det, Ler….exakt så har jag "alltid" (dvs väldigt länge…🙂)  gjort.

En poäng är, som sagt,  att det räcker med att dreja EN ring, som sedan kan användas hela dagen (eller längre, om man täcker den med plast)   

Spånplattorna tenderar dessutom att bli bättre och bättre över tid,  i takt med att de blir  "impregnerade" av lera, och ytan blir litet svälld och skrovlig…..   Vissa av mina plattor är över 40 år gamla, och är i "sina bästa år"….

🙂

Annons:
susanne.k.wall
2017-10-28 15:00
#7

Håller helt med ovanstående. Har spånplattor som är nästan 40 år dom med. Jag har runda plattor för större grejer o fyrkantiga för lite mindre. Drejar ut en platta som en tallrik på drejskivan, gör sen spår i den med pekfingret ner till drejskivan och ser till att ringarna som blir är lika höga, lägger på spånplattan o trycker till på mitten - då sitter den.

Upp till toppen
Annons: