Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2057 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Gips i större förpackning.

Vart tusan hittar man storpack av gips? Tänkte att det borde väll inte vara svårt men hittar de ingenstanns. Enda jag hittar är små förpackningar hobbygips. Skulle vilja ha typ 25kg förpackning eller nått.

Kan någon ge mig tips?

Annons:
attis kakelugnar
2017-11-03 14:39
#2

Jag köper 25kg säckar på bygghandeln..du måste beställa hos dom så tar de hem modellgips..jag handlar på Karl Hedin.Lycka till. Gör dina gjutformar själv..se bara till att du har "släpp" på det du gjuter av. Gipspulvret strör du ner i vatten o låter sjunka tills vattnet är mättat o inte tar emot mer pulver..rör inte i massan medan det sjunker..sen rör du snabbt m ballongvisp till slät massa o häller over i formen.Formen bygger du m brädor el skivor penslade m diskmedel för släppförmåga.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

Hittade, köpte via slöjddetaljer tänkte inte så nätställen pga frakten..bor inte kvar i sthlm längre. Tänkte ja skulle hittat på typ byggmax men fanns inget. Kan hände de kan beställa om man besöker dom i framtiden.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#4
ler
2017-11-03 20:39
#5

Bo Ehrlander. se link på sidan leverantörer. Dom har ju massor av gips

Rerum
2017-11-04 08:28
#6

Lars Tärn har 25 kg säckar och enligt honom kan det skilja mycket i kvalité

Annons:
Giema
2017-11-04 09:44
#7

Oj skiljer det i kvalitet, Rerum? Hurdå Jag har köpt en säck på XL-bygg pga priset där är ju till fördel, jämfört med små burkar.

Rerum
2017-11-05 08:43
#8

Vet faktiskt inte kolla med Tärn

Bo§e
2017-11-05 09:34
#9

Vill man få ett bra resultat, är det bra att ha litet koll på djungeln av olika gipskvaliteter.   Gipsens hårdhet  anges ofta i ""N/m", vilket kan ses som ett "hårdhetstal", att använda som referens.

En gips med N/m 30-45 brukar ge bra fungerande formar av god kvalitet.   

Gips med ett N/m nedåt 20 kan också bli "skapliga"  formar, men med kortare livslängd.

N/m  50 och uppåt ger visserligen en hållbar gips, men alltför tät.  Den suger vatten dåligt, och är därför olämplig.

ler
2017-11-05 12:57
#10

Bra kommentar Bosse. Så mycket mera än så behöver man väl inte veta?

Giema
2017-11-05 22:39
#11

Tack så mycket Bosse!

Upp till toppen
Annons: