Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 6052 ggr
Sus Öhrn
2017-11-03 08:41

Vad ska jag köpa för Keramikugn

Jag tänker köpa en keramikugn för stengodsbränning. Minst typ 50cm bred och 60. Vad tycker ni är bästa ugn kvalite/pris bra service mm.

Annons:
Ulla
2017-11-05 18:05
#1

Svår fråga. När vi köpte ugn senast så köpte vi en toppmatad Rohde hos Seemann i Stockholm. Orsaken till det var att dom finns nära och vi får bra service där. Eftersom man inte köper ugn så ofta ,så kan det vara svårt att jämföra och säga vilken som är bäst.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2017-11-05 18:40
#2

En sak som är viktig när det gäller hållbarhet är hur många Watt det är per kvadratcentimeter på elementen. Khantal skriver i sina data att det inte skall överstiga 1 W per kvadratcentimeter. Det är det inte många ugnar som klarar, folk vill ha en billig ugn och tänker inte på vad det kostar i längden, så hör med leverantörerna hur det är med deras ugnar!

Ulla
2017-11-05 18:47
#3

zzaga skrev förut det här inlägget med tips vad man ska tänka på när man köper en keramikugn. Kanske finns där något matnyttigt. Länk

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

perickles
2017-12-14 12:23
#4

Är också på gång att köpa ugn och undrar om någon har erfarenhet av ugn med el/gasreduktion. Uterm har sådana ugnar. Finns det någon därute som vet något om dom ugnarna?

[rolnor]
2017-12-14 15:49
#5

Jag har en sån från Uterm, tycker den fungerar bra, fin, jämn reduktion. Du får tänka på att det går åt gas för typ 50-100:- per bränning. Elementen slits ju av reduktionen men jag har inte använt min så många bränningar så jag vet inte hur fort dom slits tyvärr. Sen krävs ju skorstensanslutning, går bra med en sån som man har till braskaminer.

perickles
2017-12-15 12:12
#6

Tack  rolnor för svaret men förklara gärna det där med skorstensanslutning lite närmare, krävs nån typ av kåpa över ugnen med skorstensrör ut genom väggen?

Annons:
perickles
2017-12-15 13:05
#7

En sak till,  Uterm tillägg för gasreduktion 15000:- !? låter mycket tycker jag och vad får man för pengarna, finns det billigare alternativ?

Denna kommentar har tagits bort.
perickles
2017-12-15 13:14
#9

Sorry, lite ny på de här..går det att ta bort kopian?

…………..

Edit: Jag tog bort kopian åt dig.  Man kan inte göra det själv, däremot redigera inlägget och skriva något annat, om man bara gör det inom en timme. /Ulla

[rolnor]
2017-12-15 13:48
#10

Det blir ju en del förbränningsgaser från ugnen och det följer med en kåpa som ska anslutas till skorsten. Uterms lösning är nog den billigaste, du får hål i botten på ugnen där brännarna sitter och en kanal i bak på ugnen där gaserna leds ut. Har tidigare haft en Scandiaugn med gasreduktion den kostade det dubbla, den var halvautomatisk.

ler
2017-12-15 14:18
#11

man kan ju borra hål själv för gasbrännare i botten och utledningskanal uppe i ugnen, det kostar bara material till pluggen som skall sitta där uppe. Så använder man bara en vanlig gasbrännare i botten och börja reduktionen först när gasen är självantändlig! Detta fungerar bra.

[rolnor]
2017-12-15 17:46
#12

Jo, det finns hembyggen som säkert funkar bra, då kan man spara pengar. I Uterm-ugnen jag har börjar kanalen för gaserna vid botten i ugnen så det blir typ ned-drag, detta är bra för att ge en jämn reduktion. I Scandiaugnen var det bara ett hål upptill och det funkade bra i början men det läckte in luft i dörrspringan när ugnen blev mer sliten och det gav bitvis oxiderat gods. Detta gick att fixa genom att höja gasintaget. Jag har alltid sprutat in gasen då den tänds av sej sjävt, gör man det tidigare slösar man nog mest bort dyr gas?

ler
2017-12-15 18:47
#13

jo det är ju riktigt, före 800 grader finns ingen mening med reduktion.

Annons:
[rolnor]
2017-12-15 18:53
#14

Minns att det i manualen till Utermen stod att man skulle släppa på gasen först vid 1000C, har provat det men då har min oxblodsglasyr redan smält så pass att gaserna i ugnen inte kommer åt kopparjonerna i den och det blir en oxiderad, grön, glasyr, helt fel. När det gäller hembyggen är jag inte säker på vad som gäller med brandmyndigheter etc. om man skulle bränna ned verkstan eller i värsta fall kåken? Med tanke på vad en ny ugn kostar tycker jag 15000:- är väl investerade pengar om man väljer uterms lösning.

perickles
2018-01-07 14:14
#15

Tack rolnor och god fortsättning på nya året. Bor och verkar i en gammal skola helt byggd i trä så det där med brandrisken.. så tack för hjälpen att ta ett riktigt beslut.

Upp till toppen
Annons: