Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1731 ggr
andrea_karlsson
2017-11-04 08:57

Varför blir det prickar i glasyren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej är den någon som vet varför det blir som prickar i glasyren. Prickarna är små oglaserade områden. Det är inte rost utan det har bara inte blivit glaserat och det syntes inte innan bränning. Är det någon som vet varför det blir såhär?

Annons:
[Jbgs]
2017-11-04 10:39
#1

Luft bubblor ?

LenaR
2017-11-04 11:58
#2

Nålstick kan bero på flera saker, så man får prova sig fram. Leran, särskilt järnhaltiga leror, kan behöva högre skröjtemperatur för att orenheter ska brännas bort. Eller så behöver glasyren smälta ut bättre, så lite längre utjämningstid i glasyrbränningen kan hjälpa. Eller så ere nåt annat… men jag skulle börja med att testa de två sakerna. Söker du på ”nålstick” på sajten så hittar du säkert fler tips. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Rerum
2017-11-05 08:42
#3

Jag hade exakt samma problem. Så ringde till Seeman där jag köp glasyren. Han rekommenderade mej att putsa med en rengöringssvamp. En sån man köper i tio-pack. Hoppas du fattar. Man putsar då innan man skröjbränner. Jag blåser av föremålet efteråt med tryckluft. Tänk på att använda munskydd när du putsar och att du blåser av det utomhus.

ler
2017-11-05 13:01
#4

Det ser ut som om glasyren har för stor ytspänning. Nålstick kommer av många olika saker men i detta fallet skulle jag prova att blanda i kanske 10% av en lätt flytande transparent glasyr och kanske en aning tennoxid 2% eller så. Funkar det inte så får man se på om din lera innehåller chamott som kan strula, eller något annat. Skriv igen om du testar och inte får till det.

Rerum
2017-11-06 07:44
#5

Glömde skriva att sedan jag börjat med det har problemet försvunnit. Han säger att när man putsar öppnar man upp ytan igen.

ler
2017-11-07 08:57
#6

#5 Bra att det fungerar för dig! men uch vilket besvärligt och tidskrävande sät att lösa ett relativt enkelt problem

Annons:
Upp till toppen
Annons: