Annons:
Etikettegen-hemsida
Läst 2746 ggr
ntg
2017-11-10 14:01

Thomas Morkvist

www.morkvist.se

Sidan innehåller även andra tekniker, men fokuset ligger på keramik.

De keramiska verken är från 1cm till 40 cm, fråga gärna;)

Annons:
[rolnor]
2017-11-10 14:51
#1

Roligt med konst, kanske tycker jag att grejerna är mera pretentiösa än bra men det är bara min åsikt.

Ulla
2017-11-10 15:22
#2

#0 Jag gillar dina alster. Ser att du jobbar mycket med Raku. Tekniken passar verkligen bra till  skulpturala föremål.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2017-11-10 23:31
#3

#1 rolnor

Vilken pretentiös kommentar!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2017-11-11 22:28
#4

Ulla, vill du att jag ska censurera mej själv och bara skriva när jag är positiv till någons verk? Det vore väl en viss trumpifiering av forumet och det kan väl inte du som värd önska?

Ulla
2017-11-12 15:33
#5

Jag lät bara bli att censurera mig själv och skrev vad jag tyckte om din kommentar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2017-11-12 16:57
#6

Min fråga var om du vill att jag ska censurera mej själv?

Annons:
Ulle
2017-11-13 09:18
#7

Självcensur kan vara vettigt ibland. Särskilt när man inte har något vettigt att tillföra utan bara är ute efter att vara elak.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[rolnor]
2017-11-13 12:49
#8

Självcensur bör man använda istället för att vara oförskämd som du, Ulle. Vad som är vettigt att skriva avgör inte andra och jag poängterade i min kommentar till Morkvists verk att det bara var min åsikt, helt ödmjukt och inte elakt,

Denna kommentar har tagits bort.
ler
2017-11-13 14:17
#10

Man kanske skulle låta bli att tala om estetik och sådant, det går alltid åt skogen. Problemet är nog att alla står på så olika nivå vad gäller skolning och erfarenhet. En sak är det rent tekniska och en annan sak är form och färg m.m. Alla element måste ju vara bra innan man kan säga att det är ett fint stycke. Så kan man ju också göra saker för att provocera och då gäller väl inte helt samma regler!

Ulla
2017-11-13 15:00
#11

#4

Du frågade vad jag önskar med forumet. Jag vill att många fler, både nybörjare och proffs, ska våga skriva och visa sin keramik här. Att man ska få hjälp om man vill ha det. Men inte bara det, man ska också kunna titta in för en trevlig stund med likasinnade, utan krav på att prestera eller rädsla för att bli sågad. Vill man ha kritik för att utvecklas så kan man be om det.

Vi diskuterade förresten frågan en gång för något år sedan.

Här är en länk till den diskussionen

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ntg
2017-11-13 15:14
#12

Oj vilket liv det blev;) Jag är medveten om vad konst kan starta för diskussioner, men det var inte alls min mening. Jag har arbetat med konst i både föreningar och gallerier i många år. Vissa tycker inte om det andra älskar, så kommer det alltid att vara.

Mina utställningar har varit mycket uppskattade så mig påverkar inte kritik så hårt, jag nästan gillar det:)

[rolnor]
2017-11-13 15:36
#13

Jag tycker att jag var försiktig som skrev att det BARA VAR MIN ÅSIKT, detta just för att ingen skulle känna sej sågad.

Annons:
Ulle
2017-11-13 16:24
#14

#8 Jag har varit medlem på keramik iFokus sedan 2006 och har sett hur utvecklingen har gått. I ett forum med ca 4000 medlemmar handlar inläggen mest om att folk söker verkstadsplats eller har problem med ugnen. Inte mycket mer. Det tror jag beror på att folk bara pruttar ur sig sitt hjärtas mening på ett väldigt lättvindigt sätt så fort någon visar upp bilder på sin keramik. Om trådskaparen inte har bett om kritik är det kanske inte befogat att ge den. Jag har en fråga till dig Rolnor: om du skulle gå in på en utställning och titta på kermikkonst som inte faller dig i smaken, skulle du då gå fram till konstnären och tala om för honom att du tycker att hans verk är mer pretentiösa än bra? Det tror jag inte. Eller som du i en annan tråd skrev: ”Jag tycker inte att detta är god konst.” Jag brukar försöka att låta bli att vara oförskämd mot folk i allmänhet men oförskämda kommentarer kan behöva ett oförskämt svar.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[rolnor]
2017-11-13 16:48
#15

Men kära rara söta om det är förbjudet att vara kritisk till någons verk, hur ska dom som får positiv kritik här veta att den är äkta? Ska vi alla vara nån slags ryggradslösa ja-sägare allihop? För övrigt är jag mycket sällan kritisk och har också varit med i forumet länge, överlag har vi en väldigt trevlig ton här och tror inte alls att min mycket sällsynta kritik eller någon annans kritik skrämmer bort medlemmar från att posta här. Jag har inte haft anledning att vara kritisk när jag varit på vernisage, jag är oftast positiv överlag till keramiskt skapande.

Ulle
2017-11-13 17:17
#16

#15 

Kära rara söta Rolnor! Du svarade inte på min fråga! OM du skulle komma på en utställning med keramik som inte är i din smak, skulle du då gå fram till konstnären och säga vad du tycker öga mot öga? För om du inte skulle göra det, varför gör du det då här, alldeles oombedd? Det var min fråga.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulla
2017-11-13 22:27
#17

rolnor, du underskattar hur man upplever det som står skrivet. Din kommentar upplevdes åtminstone av mig och Ulle som både onödig, nedlåtande och trist. Sedan spelar det ingen roll att du skrev att det var din egen åsikt. Det blev inte bättre för det. Många, som inte är så säkra på sig själva, skulle säkert ta väldigt illa upp för en liknande kommentar och lämna forumet.

(Ursäkta för att jag kapade din tråd, ntg. Jag kunde bara inte låta bli att reagera.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2017-11-14 11:11
#18

Om konstnären kom fram till mej på en visning och frågade vad jag tyckte, vilket skulle vara samma situation som vi har här, så skulle jag säga precis vad jag tycker. ntg tog ju inte illa upp enligt honom själv, det är ju det viktiga.

Ulla
2017-11-14 17:17
#19

Nja, det är väl när någon ber att få kritik som du har samma situation.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2017-11-14 17:39
#20

Lägger man upp foton från en utställning så ber man om kritik, positiv och negativ.

Annons:
j-aan
2017-11-14 18:10
#21

Om bara den fågel som sjunger vackrast skulle få sjunga skulle det bli väldigt tyst i skogen. Så bra kritik menar jag ska vara konstruktiv och uppmuntra till vidare arbete.

[rolnor]
2017-11-14 19:47
#22

Ni måste ju inse att det inte går att inskränka den grundlagsskyddade rätten att uttrycka sin åsikt här på forumet om det inte skrivs in i reglerna på något sätt. Finns ju andra forum här som har en möjlighet för den som startar en tråd att välja mjuk, mellan eller hård kritik när man postar sitt verk (tror det är fotoifokus).

ler
2017-11-14 19:57
#23

Det finns många aspekter på meningen med konst, det verkar som om keramiker lägger focus på estetik och glömmer andra aspekter. Klart att kritik skall vara konstruktiv, men det kan ju en förhållandevis hård kritik också vara. Lättast är nog att kritisera det rent tekniska, där ser man ju direkt om det fungerar eller inte om man är övad nog. Det svåraste är väl när man pratar om smak, alla tycker väl att just dom har den riktiga eller fina smaken, men, men vem vet?

Ulla
2017-11-14 20:19
#24

#22 (rolnor)

Du har missförstått hur "den grundlagsskyddade rätten" att uttrycka sina åsikter fritt fungerar. Visst har vi yttrandefrihet i Sverige, men det betyder inte att du får göra det var eller när du vill. Du kan tex inte gå upp till Aftonbladets redaktion eller till Sveriges radio och kräva att de ska låta dig komma till tals där. Däremot kan du t ex starta din egen tidning och skriva i den utan att bli fängslad, så länge du följer landets lagar. Men det är inte det det handlar om. Du är inte censurerad. Jag bara talade om vad jag tyckte om din kommentar.

Nu tänker jag inte tjafsa mer med dig här. Du vet var jag står.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
2017-11-15 18:24
#25

Åh, jag tyckte verkligen om flera av maskerna! Jag har en svaghet för masker. De är starka symboler.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2017-11-15 18:50
#26

Tack Ulla, börja diskutera ntg-s utställning istället, jag har inget mer att tillägga heller.

Plena
2017-12-06 16:17
#27

Fina masker tycker jag, gillar kontrasterna mellan oglaserat och glaserat i dina rakuskulpturer!

Annons:
pyromanen
2017-12-06 17:03
#28

Kul att få se din hemsida #0/ntg!

Hittade många spännande saker där som gjorde mig nyfiken.

#Rolnor: Vi har ju regeln här på Keramik i fokus sedan ett flertal år tillbaka att varje medlem för göra en tråd om sin egna hemsida. Det tänker i alla fall jag det är för att "finnas" få ett tillfälle att  visa att man finns.  Det innebär inte att man automatiskt ber om kritik. Att någon annan ändå kan komma att säga vad han tycker på ett icke särskild konstruktivt sätt är vad man riskerar. absolut. Men stämningen blir sämre och andras lust att också våga visa sina saker  minskar och forumet förlorar på det.  Det är inte olagligt att använda sin yttrandefrihet till att vara otrevlig, men det är…. otrevligt.

Sen minns jag alldeles tydligt att du inte själv tyckte det var så kul när du engång visade upp dina kristallglasyrprover och själv var ganska mallig och fick några kommentarer som inte bara var positiva.  Och den kritiken var ändå konstruktiv…

[rolnor]
2017-12-06 19:29
#29

Diskutera ntg-s konst nu istället, jag har inget mer att säga i den här frågan. Mvh

Record
2017-12-07 10:06
#30

Precis som vanligt- svansen mellan benen och slut. 😃

ler
2017-12-07 10:25
#31

#30 men vad hade du då förväntat att han skulle svara? om man är enig eller inte, har han debatterat färdigt i frågan så behöver man väl heller inte framprovocera flera kommentarer som ju ändå inte önskas på forumet????

Upp till toppen
Annons: