Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1042 ggr
Ebett
11/13/17, 1:03 PM

Rinnig glasyr felsökning

Hejhej! 

Gjorde glasyrtester igår, och många av glasyrerna hade runnit mycket, lagt sig på botten och bara tunt på skålarnas väggar. 

Eftersom jag är nybörjare tänkte jag kolla med er om orsak. 

Två grejer som skulle kunna vara anledningarna, och kanske båda, är: 
- Jag skröjbrände väldigt länge (?) och skärven blev för tät, och absorberade inte glasyren tillräckligt? Jag läste på Lars Tärns websida: "Vi rekommenderar att köra den fullastade skröjugnen med ett torkprogram innan själva skröjbränningen. Ett sådant kan t.ex. gå upp till 80 grader, hålla den tempen stilla 8-10 timmar beroende på hur tjockt godset är. " 
- Efter glaseringen (på små skålar) verkade glasyren inte riktigt torka, den var blöt o kladdig och jag stoppade dem in så i ugnen.

Annons:
[rolnor]
11/13/17, 1:44 PM
#1

Har du kanske för mycket vatten i glasyren?

Ulla
11/13/17, 2:19 PM
#2

Jag tror inte att det var för att glasyrerna låg för tunt som de hade runnit. Hellre då att du glaserat för tjockt, eller bränt glasyrbränningen för högt (alt. för lång hålltid på slutet). Att den inte ville torka låter ju som om den låg väldigt tjockt. Det kan naturligtvis bero på glasyren också, men eftersom det var flera olika glasyrer så…..

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
11/13/17, 2:34 PM
#3

Nu blev jag förvirrad!!! är det i obränt tillstånd eller i bränt tillstånd som menas? är det i vått tillstånd så spelar det ju ingen roll om du värmt 10 timmar till 80 grader eller en miljon timmar, samma resultat. Men har du skröjat leran vid riktig temp, för om den har fått för hög temp. så blir ju så klart skärven tätare i det än tänkt. Om glasyren runnit i bränningen så har du kanske bränt för högt även här?

Ulla
11/13/17, 2:51 PM
#4

Ah, ser vad du menar. Jag förstod det som om den färdigbrända glasyren som runnit.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ebett
11/13/17, 8:49 PM
#5