Annons:
Etikettbilder-på-keramik
Läst 2241 ggr
ler
2017-11-13 21:51

Hela hus som är glaserade

Vad tycker ni om hela hus som är glaserade?

Bilden är från Norra djurgårdsstan i Stockholm

Billedresultat for bygget av muddus

Annons:
Ulla
2017-11-14 10:42
#1

Oj, jag får många tankar, mest praktiska. Undrar hur fasaden håller i vårt klimat? Jag kan inte låta bli att fundera över hur många plattor som måste gå åt för att täcka ett helt hus. Allt arbete för att tillverka dem. Ytan är nog väldigt vacker, men jag tycker den ger ett hårt och kallt intryck. Men det är förstås svårt att se av ett foto. Jag skulle gärna vilja se husen i verkligheten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2017-11-14 10:53
#2

Jag tror att det Finns många glaserade hus eller delar av hus i Sverige, mer än i andra länder tänker jag. Ock många av dom har ju funnits länge så det håller, det beror nog mest på hur hårt dom bränt stenen. Det är vanligt tegel och inte plattor. Jag läser just nu en bok om Romerskt tegel och oj vad vackra grejor det finns, ett litet tegel kan vara en hel konstupplevelse. Mera keramik i städerna om ni frågar mig! Det är ju inte bara koppar och fat, keramiken kan ju förändra hela våran omgivning.

Ulla
2017-11-14 17:30
#3

Jag har aldrig tänkt på att det här i Sverige kan finnas hela hus som är glaserade. Utsmyckningar och väggar, ja, men det där är ju stora hus.

Jag kommer ihåg när LenaR hade skrivit ett förslag till presentation av sajten och vi satt och tittade på den. Det var en ny tanke att det finns så mycket omkring oss som är gjort av keramik. Mest skrattade vi åt löständerna och toastolarna. 😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jennicas
2017-11-16 15:08
#4

Tror ni inte det håller extra bra? Glaserat stengods liksom. Tänker på hus som är täckta av mosaik, ett underbart och skyddat (K-märkt?) exempel är ju Kronprinsen i Malmö. Väldigt vacker med en blå färg som skiftar och blir ljusare, fint mot himlen!

MiEkberg
2017-12-27 19:37
#5

Keramiken håller men det den är fäst med och fogen blir dålig med tiden. Kronprinsen ska restaureras och klinkern ska vara kvar, den är 60 år idag. Svårt att hitta ersättningsklinkers även om jag tror IFÖverken kan fixa det igen? Gatorna i Malmö har ofta klinkers trottoarer så visst håller keramik! 
Tänk Alhambra fantastiska helkaklade  byggnader, dammar och fontäner ❤️

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: