Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2756 ggr
John Rönnbäck
2017-11-17 19:01

Ugnstemperatur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Jag har funderat på om min ugn har för hög temperatur i förhållande till inställningen så jag ställde in en kägla vid den senaste bränningen.  Så här ser Orton kägla 7 ut efter ett program som går upp till 1200 grader och som håller den temperaturen i 30 minuter.  Enligt specifikationen ska käglan smälta vid 1239-1257 grader, men min kägla är ju inte helt smält.

Har käglan reagerat "normalt" vid temperatur 1200 grader, eller tror ni att min ugn var varmare än 1200 grader?

Annons:
Bo§e
2017-11-17 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag är säker på att käglan betett sig normalt, och att den verkliga temperaturen inte översteg de programmerade 1200 graderna….  Vad du upplevt, är resultatet av värmearbetet. Det har diskuterats en hel del, här på forumet.

Bekväm som jag är  🙂 klistrar jag in ett gammat inlägg här nedan:

>>  En "populär" missuppfattning är att käglor är rena temperaturmätare, precis som en pyrometer….det stämmer inte. Käglor mäter det totala värmearbetet, dvs resultatet av temperatur och tid.

När det i en receptbok anges att en glasyr t.ex. är en s.k. "1260-gradersglasyr", är det egentligen bara halva informationen, eftersom man sällan/aldrig anger tidsfaktorn (vilket man egentligen borde…). Det är bl.a. detta som gör att resultaten blir så olika hos olika keramiker, även om man varit mycket noggrann vid uppvägning, och materialen är exakt desamma.  

Alla ugnar beter sig olika, även om det är samma modell, eftersom spänningsförhållandena på elnäten varierar mellan olika platser. Och alla sådana variationer påverkar tidsfaktorn i den viktiga slutfasen i bränningen, som avgör det totala värmearbetet - och därmed bränningsresultatet.

Om du tittar på den bifogade tabellen från Orton, ser du t.ex. att man utan vidare kan "lägga" kägla 9 redan kring 1220°C (och ännu lägre..), om bränningens slutfas bara är tillräckligt långsam…

Så om man har en energisvag ugn, och vill bränna en glasyr som "i boken" kallas för "1260-graders", får man vara beredd på att minska brännprogrammets temperatur till (kanske) 1220-1230° för att få det värmearbete som föreskrivs….

Problemet är som sagt att vi fortfarande har för vana att alltid resonera i enbart temperaturtermer, vilket är ett "endimensionellt" sätt att jobba, och framför allt ett bra sätt att skapa missförstånd… >>

ler
2017-11-17 19:48
#2

Helt enig med Bosse. Skall du ha glädje av en kägla så måste du kunna se den under bränningen, så att du kan se när den faller! när den når plattan så kommer den ju även att påverkas av eftervärmen och du vet inte när och om den var på den temp som den skulle.. men jag tror som Bosse att det nog stämmer ganska bra. Och observera att käglan är beräknad till en bestämd temperaturstigning.

John Rönnbäck
2017-11-19 22:06
#3

Tack Bosse och ler!  Mycket informativa inlägg.  Nu förstår jag lite mer.  Fantastiskt att detta forum finns för glada amatörer som mig. :-)

Upp till toppen
Annons: