Annons:
Etikettbilder-på-keramik
Läst 2941 ggr
ler
11/19/17, 8:17 PM

Tegel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om sådant här tegel?

Annons:
ler
11/19/17, 8:19 PM
#1

nu vände bilden sig igen!

Ulla
11/20/17, 9:25 AM
#2

Jag går också omkring och fotar stenar, mest i naturen men också tegel. De kan vara så vackra när de skiftar i olika färger. Särskilt om de har några år på nacken.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bryngelin
11/22/17, 9:40 AM
#3

Jag tycker att det är fantastiskt vackert!
Inte långt från min mormors barndomshem så finns ruinerna av ett gammalt tegelbruk. Tyvärr är det mest trasiga skärvor på stranden som vittnar om bruket som en gång stod där. Jag undrar hur man gick till väga för att bränna på den tiden? Om man använde sig av ugnar eller brände i grop/på hög som jag har sett (på youtube) att de gör med lergods i Indien.

pyromanen
11/22/17, 1:22 PM
#4

Här i Värmland finna ett restaurerat tegelbruk. De som engagerade sig och kagade upp det är duktiga byggnadsvårdshantverkare, men inte eg varken intresserade eller kunniga i tegelbranning. Jag blev för några år sedan tillfrågad an en av hantverkarna om jag kunde bränna…. Men föreslog dom att ta kontakt med Horns tegelbruk (heter väl det som är igång?). Men visst hade det varit kul att vara med på en sådan bränning engång :-)

Ulla
11/22/17, 2:35 PM
#5

En gång när jag besökte mitt föräldrahem skulle jag hjälpa till att ta upp potatis. När jag grävde hittade jag en massa tegelskärvor i jorden. Jag visade dem för min mamma som berättade att när hon var liten så fanns det ett tegelbruk i närheten. Där brukade hon och hennes vänner baka potatis (eller hur de nu gjorde) på ugnen när den var igång. Hon är nu nästan 95. Det skulle ha varit kul att vara med en gång.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

usd
11/22/17, 2:42 PM
#6

Varför fråga du? Vill du tillverka eller köpa? Om du vill köpa finns ett kvarvarande tegelbruk i Hedemora som bränner i gammal rundugn. Den är enorm. Väl värt ett studiebesök! http://www.xn--bltarbotegelbruk-vnb.se

Annons:
ler
11/22/17, 5:14 PM
#7

Jag känner Mats på bältarbo tegelbruk, kul med sådana som har lust till att bevara något gammalt hantverk. Jag frågar bara av nyfikenhet vad andra tycker om det. Bara lite debatt om något annat än det vanliga.

farmor kerstin
1/30/18, 11:09 AM
#8

Roligt att se bilder från det gamla tegelbruket. Det fanns en bild på vackert formtegel.

MiEkberg
1/31/18, 9:32 AM
#9

Här på Österlen, fanns vid sekelskiftet ett tegelbruk i varje by. Tror jag utan att forskat? Brist på trä och god tillgång till lera var bra förutsättningar. Ofta är boningshusen gjorda i bränt tegel och lador i obränt lertegel. Har köpt bränt tegel på rot från rivningshus och lagt som golv i galleriet. Urläckert.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

ler
1/31/18, 11:22 AM
#10

Ja likaså i Mälardalen och det var kanske inte bristen på virke, eller så skulle den kanske användas till annat? Men om man åkte runt i Södermanland och Uppland så var det bruk överallt. I dag finns 2 kvar i hela Sverige.

Upp till toppen
Annons: