Annons:
Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 2461 ggr
ler
11/29/17, 1:12 PM

Ställen att se

Jag tycker att man skall se Ehlers samlingen i Haderslev Danmark om man nu har vägarna förbi där. En väldigt fin utställning med gammalt lergods. Vad tycker ni man skall se?

Annons:
Ulla
11/30/17, 7:15 PM
#1

Tack för tipset!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MiEkberg
12/27/17, 6:34 PM
#2

Gillar du gamla lergods krukmakerier är Elfstrands i Sjöbo en kultplats. Öppet under sommaren, helt intakt med vedugnar, galt och sparkskivor. Ingen som drejat där på 40 år men sanerat av mig 2017 … en anna historia.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Ulla
12/27/17, 11:39 PM
#3

Det låter spännande. Varför har du sanerat det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MiEkberg
12/28/17, 5:09 PM
#4

Elfstrands var ett familjekrukmakeri, där sonen Albert blev ensam kvar. Han var lite av en särling och inget kasades under hans tid i krukmakeriet. Sjöbo kommun köpte "krukmakargården" och efter Alberts död lät man allt bara stå ungefär 60 år. I våras beslöt man att göra något åt "misären" och jag fick uppdraget att ställa i ordning. Jag och ett saneringsföretag lyftet ut 1,5 ton mög (bl.a 10kg ren blymönja) ur det lilla krukmakeriet.  Idag ser man de vedeldade ugnarna, drejskivorna snurra och det går att andas där inne. 
Krukmakeriet är värdigt familjen Elfstrand, Sjöbo kan med stolthet visa upp ett intakt lergodskrukmakeri med anor från medeltiden.  Sjöbo kommun börjar bli medvetna om vad de har …
http://krukmakeri.se/sommaren-och-tva-krukmakerier/

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Ulla
12/28/17, 5:30 PM
#5

Åh, det skulle jag gärna vilja se! Antar att det kommer att hållas öppet för allmänheten ibland?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MiEkberg
12/28/17, 5:50 PM
#6

Absolut, det är öppet under sommaren med duktiga guider. Kolla Sjöbo kommuns hemsida för öppettider eller boka en guidad visning.  Det brukar också har en aktuell lergodsutställning i en del av krukmakeriet.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: