Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2618 ggr
pyromanen
11/29/17, 10:23 PM

Eldfast gjutmassa för saltugn?

Jag behöver reparera min saltugn. Några "storlek XL-stenar" som utgör golvet i själva ugnskammaren är slut efter nu 64 bränningar. De var gjutna av något som kallades Vibron från Höganäs.  Nu vill jag förstås hitta något som är så billigt som möjligt och samtidigt håller så bra som möjligt :-)

När jag googlar hittar jag på många ställen något som heter Calde Cast F53. Hur funkar det i en saltugn?  Finns det bättre? i så fall vad och vart?

Annons:
ler
11/29/17, 10:39 PM
#1

Har du tänkt på att kontakta Hasle refractories på Bornholm, dom tillverkar ju stampmassor och annat. Mycket till cementindustrin och andra krävande miljöer så dom kan nog ge bra tips.

Telefon numret dit är 56951800

j-aan
11/30/17, 6:44 AM
#2

Calde Cast F55 C/G är en gjutmassa som är hög i aluminium och står emot salt mycket bra. Jag har använt den till många saltugnar. Den finns hos Holger Eldfast i Kristinehamn.

pyromanen
11/30/17, 8:05 AM
#3

#2 kontaktade Holger Eldfasta i Krhm igar, men dom verkar tycka jag ar en för liten kund att bry sig om. De sa de mest hade isolering och hanvisade till nagon braskaminhemsida som saljer massa i små hinjar tilk fantasipriser. Vet du nan annan som har den samma 55, #1 Hasle har jag varit i kontakt med för x antal ar seda., da vi köpte nån säck där för att gjuta detaljer till vedpanna. Brukar vara på Bornholm på sommaren. Men nu drljer det nat halvår innan jag ska dit så jag vill hitta på närmare håll.

j-aan
11/30/17, 8:28 AM
#4

Försök på Janref 040-6111900

ler
11/30/17, 8:57 AM
#5

Calderys är också ett alternativ, det finns dom som säljer deras produkter i små mängder

pyromanen
11/30/17, 11:29 AM
#6

#4 Han som svarade i tel hos Janref  var i alla fall trevlig :-)  Först hade han bara F53, men efter en stunds samtal kunde han även fixa F55 C/G  :-)  Frakten är enbart för helpall dock, så nu ska jag kolla om någon mer i omnejden vill passa på o köpa gjutmassa (eller annat från Janref) på samma pall innan jag beställar…

Annons:
pyromanen
1/1/18, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#J aan, visst borde det väl gå att gjuta sättpelare med samma massa? Tycker ofta när jag sätter ugn att det saknas fler olika höjder på pelare… Ja, fick alltså hem Caldecast både 53 och 55. Började med att gjuta en brännkopp till vedpannan vilket gick bra 😎 så nu är jag på g med saltugnsreparationen.. plockat ut allt trasigt idag…

pyromanen
1/1/18, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
pyromanen
1/1/18, 5:20 PM
#9
j-aan
1/1/18, 5:20 PM
#10

#7 det går alldeles säkert att använda gjutmassan till sättstöd. Själv använder jag chamottesten som jag sågar till önskvärd storlek. Små justeringar av höjden gör jag med småbitar av uttjänta sättplattor.

pyromanen
1/1/18, 5:20 PM
#11

Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: