Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1272 ggr
Ulla
2017-12-01 21:34

Varför så kraftig reaktion?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag har testat att dubbelglasera olika glasyrer så har jag bl a fått detta resultat. Hur kommer det sig att en i övrigt snäll glasyr ibland reagerar så våldsamt när den ligger ovanpå en annan? Litet av samma resultat får man när glasyren ligger på en svart engobe. (Eller en svart lera.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
ler
2017-12-01 22:07
#1

Finns som vanligt mång orsaker, men dina glasyrer du använt verkar i grund vara någorlunda till just detta. Bortsett från att den vita har lite för stor ytspänning så den inte kan hinna att lägga sig efter Kokandet. Vad är den svarta för en typ? Vad finns i som färgar?

Ulla
2017-12-01 23:34
#2

Jag har inte receptet i huvudet eftersom det var ett tag sedan jag blandade den, så jag får kolla när jag kommer till verkstaden nästa vecka.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2017-12-02 01:04
#3

Den överliggande glasyren kan med fördel ligga tunnare än den du har där, kanske du kan ha i lite av en alkalifritta i den vita, inte för mycket bara så att den lättare flyter ut.

Giema
2017-12-02 15:38
#4

Det kan va mangan i leran som orsakar bubbelkrater.

ler
2017-12-02 17:30
#5

Eller i glasyren snarare. Det avger gaser upp över 1100 grader, och om den överliggande glasyren redan hunnit sluta sig så har man problemet när glasyren är så seg

Ulla
2017-12-02 22:45
#6

Det är nog mangan som är en del av orsaken. Jag har ju fått liknande resultat på svart lera och den brukar väl också innehålla mangan? Intressant att få en förklaring. Tack båda!👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: