Annons:
Etikettinspiration
Läst 1881 ggr
Ulla
12/6/17, 9:33 PM

Inspirerat av...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid ett av keramiksymposierna  i Leksand fanns Lasse Östman med som föreläsare. Lasse har tyvärr avlidit sedan dess, men han fortsätter fortfarande att inspirera.

Påverkad av honom har jag och Anna gett oss på att testa att dubbelglasera de glasyrer som finns i verkstaden.

Här är en bild på några av de senaste proverna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Susanne Sundström
12/7/17, 7:40 AM
#1

Jag instämmer, jag var med på ett symposium då Lasse Östman var med och berättade om sina glasyrer och tekniker (vet inte om han var med på flera?) och sedan dess är jag ett fan av dubbelglaseringar.

Jag sätter fart med jämna mellanrum och testar att dubbelglasera, det initieras oftast av att jag köpt eller gjort en ny glasyr. Då  testar jag vilka "galna" dubbelglaseringar och sedan ser jag vad som händer och utgår från dessa tester med nya prover. //Susanne

//Susanne Sundström

ler
12/7/17, 8:37 AM
#2

Ser kul ut Ulla. Ett litet tips vill jag ge och det är att man normalt glaserar med den glänsande, lättflytande underst och den sega matta över. Då får man mest effekt. Den undre glasyren kan mycket gärna innehålla zinkoxid och en del lera, så kokar den bra. Jag har också gjort en del dubbelglaseringar men jag vill helst lösa problemet med en glasyr.

Ulla
12/7/17, 8:52 PM
#3

Ja, det vore det bästa om jag kunde det. Man vill ju förnya sig ibland. Det här är ett kul sätt att utnyttja de glasyrer vi redan har i verkstaden.  Vi har lagt glasyrerna både över och under. Dessutom testat dem på vit och gul lera. Resultatet blir ofta väldigt olika.  Kul är det i alla fall.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
12/9/17, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

 Ja nog är man inspirerad av   Lasse Östman  alltid  att blanda och testa . Här ifrån den senaste ved bränningen med reduktion  glasyrer , en del  oxblods glasyr blev nästan för svart

Ulla
12/9/17, 1:47 PM
#5

Vad härligt det ser ut! Är det fatet längst ner som är nästan svart oxblod?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
12/9/17, 2:54 PM
#6

Det ligger  2 föremål i fatet som är lite svåra att se men är riktigt mörk a

Annons:
Ulla
12/9/17, 3:44 PM
#7

Ah, nu ser jag. De ser verkligen svarta ut, men den ena skiftar litet i rött längst upp.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: