Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2380 ggr
ingirv
12/9/17, 2:05 PM

Problem med stengodsbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev inte glad imorse när jag öppnade ugnen.

Har kört samma program med samma leror och glasyr många gånger och det har blivit bra, Men icke denna gång😡den ena leran( kan brännas upp till 1250 gr)  kördes med glasyr endast på utsidan (mortel) leran innehåller 0,2 % chamotte den andra (skålar) antrazitgrå utan chamotte Den med chamotte blev brun med bubblor i leran Den grå som var helglaserad med vit glasyr som man kan bränna från lergodstemp upp till 1250 gr blev lite bubblor i glasyren men ändå rätt snygg mer genomskinlig än tidigare men går ju ej att sälja pga bubblorna. Godsen krympte också mer än vanligt. Ugnen har krånglat lite med avbrända ledningar som min man har åtgärdat så jag har nog kört ca 5 omgångar efter det utan problem. Tills nu alltså 😡Har en ugn av märket Uterm som jag köpte ny  2009 har funkat bra bytt element ett par gånger Går det att rädda dom vita skålarna med bubblor i glasyren? Bubblorna är ej vassa som det brukar bli om man bränt för högt Samtidigt ser ju leran med chamotte ut som om den blivit bränd eftersom den blev brun och tidigare grå. Enligt regulatorn så verkar brännprocessen följas som den ska. Är min ugn helt slut håller dom inte längre?? Vågar jag köra om dom vita skålarna? Just nu kör jag samma program men på en lägre temperatur får se imorgon hur det ser ut.  Måste bara få skriva av mig min frustration. Det här var en beställning till jul bää bara att börja om  God Jul önskar jag alla keramiker i alla fall till både proffs och som jag hobbykeramiker ❤️

Ps bilderna är inte rättvisa svårt att visa hur färgen verkligen ser ut Ds

Annons:
Skabbekatten
12/9/17, 3:30 PM
#1

Det ser ut som att skräp i leran inte brunnit ut ordentligt. Det kan ofta åtgärdas genom att du höjer temperaturen på skröjbränningen. Jag bränner till 980 grader i skröjen. Hur högt bränner du?

Du kan alltid glasyrbränna om utifall du inte är nöjd. Det är värt ett försök.

Använder du käglor för att se hur temperaturen fördelar sig i ugnen?

Ulla
12/9/17, 3:46 PM
#2

Jag har ibland fått liknande resultat med bubblor i leran när jag bränt om föremål. Gissar att de då fått för mycket värme.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ingirv
12/9/17, 4:04 PM
#3

Tack för svaret  Jag skröjbränner  till 970 grader kan 10 grader göra så stor skillnad? Kanske ska prova att köra om glasyrbränningen , Bränningen före hade jag satt ner sluttemperaturen till 1080 grader men ändrade sen till 1230 inför den här bränningen funderar på om jag gjorde nåt fel där så sluttemperaturen ändå blev 1080 men den grova leran som var oglaserad på insidan blev så brun ser verkligen bränd ut den ska ju bli grå. Jag har testat för länge sen med käglor och vet att det inte blir lika varmt längst upp (har en toppmatad ugn) Mortlarna mi den grova leran stod längst upp och det blev ju bättre längre ner i ugnen Blir inte klok på det här men jag testar och kör om . Tålamod är ett absolut måste för en keramiker😇😓

ingirv
12/9/17, 4:12 PM
#4

Hej Ulla så du  tror inte på att bränna om då? Misstänker också att dom fått för mycket värme och isådana fall så är det fel på ugnen. Få se imorgon hur det som jag bränt på 1080 ser ut.

Ulla
12/9/17, 4:33 PM
#5

Det kanske är så att elementen håller på att tröttna. Särskilt som de bränt av tidigare och din man har lagat dem. Då står ugnen och segar innan den kommer upp i temp, och godset får för mycket värme. Det kanske är dags att byta elementen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ingirv
12/9/17, 6:21 PM
#6

ok får nog göra det

Annons:
ler
12/9/17, 7:27 PM
#7

Finns det någon risk för att du fått in något i leran på verkstaden under produktion? Gips från arbetsbord eller annat?

ingirv
12/10/17, 12:21 PM
#8

Nej det kan jag inte tänka mig och nu har jag kört samma program  (stengodsprogram) men sänkt sluttemperaturen till 1070 gr p g a glasyren och det blev bra så nu ska jag köra om ett par av skålarna + några nya smågrejer på 1230 gr så får vi se hur det går och nu ska jag kolla ugnen tills den kommit upp i sluttemperatur så den verkligen är 1230 gr🤔

Ulle
12/10/17, 6:46 PM
#9

Om du inte har bytt element på åtta år så tror jag, som Ulla, att ugnen blir för seg och då blir det ett onormalt långt värmearbete. Har själv råkat ut för detta nyligen.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Upp till toppen
Annons: