Annons:
Etikettövrigt
Läst 1686 ggr
Ulla
2017-12-09 18:57

Mota mördarsnigeln med lera och vattenglas

När jag satt och kollade runt på nätet råkade jag hamna  på här sidan hos Lermakeriet:  Länk

I Allt om Trädgård kan du läsa mera.

Förra sommaren var inte så farlig, den var alltför torr, men året innan plockade jag hur många sniglar som helst.😡 Kanske värt att pröva på något avgränsat ställe.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
annia1
2017-12-09 19:47
#1

Ulla sidan man kommer till via din länk har en länk till en film. Men filmen ser jag  inte oavsett vilken webbläsare jag använder. Enda jag ser är rubriken mördarsniglar sen är det vitt. Kan vara min dator, men tala om att filmen kanske inte kan ses av andra.

Det var på trädgårdstider förra året på svt. Tyvärr så finns inte programmet/klippet kvar på svt play. Där dom gjorde ett experiment. Dom satt upp två stycken olika pallkragar. Ena var naturell, den andra hade dom på blandning med vattenglas/lera sen hade dom i sniglar i båda. 

Den som var naturell där kröp dom ur rätt snart, den andra med vattenglas/lera var det bara nån enstaka som tog sig ut. 

Däremot så finns det en you tube, (kan vara den som ska finnas via din länk då han hänvisar till sidan lermakeriet. Den filmen är på nästan 3 minuter. Bland annat så har han gjort en liten fyrkant på platta och man ser tydligt hur sniglarna skyr kanten.  Om filmen inte kommer med så heter den snigelmedel och är inlagd av melonia melonia. 

Enda är att med blandningen med vattenglas/lera att man kan få ha på nytt några gånger per sommar. Så ska man gå på det som var på trädgårdstider plus you tube filmen så ska det funka rätt bra.

Sen en liten fotnot att man får vara uppmärksam så man inte tar de nyttiga/snälla leopard/pantersniglarna. Finns en tråd om dom inne på svensk natur som heter titta här.

.

Ulla
2017-12-09 21:04
#2

Jag lade till en länk till. Där verkar länken fungera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

annia1
2017-12-09 22:20
#3

Ja, din andra länk funkar och det är som jag funderade i parentesen om det var samma film som jag la in och det är det.

Jag utgick ifrån att länken inne på lermakeriet var korrekt och att det blivit nåt knas, men när jag nu tittar på den så står det i adressen vattenglas-mordarsniglar. Din andra länk så står det vattenglas-mot-mordarsniglar och då hamnar man rätt så det verkar som den som skrivit länken på lermakeriet har skrivit in den manuellt och då missat ett ord.

.

Upp till toppen
Annons: