Annons:
Läst 1898 ggr
bittedahlkild
2017-12-12 22:08

Deklaration

Hur gör ni vid deklaration när ni räknar omkostnader för er keramik hobby. Kostnadsberäkning för verkstad i boendehuset. El o vatten o.s.v. Försäljning är enkel men omkostnader? Bitte

Annons:
ler
2017-12-13 12:49
#1

Dum fråga men känner du ingen som har med ekonomi att göra i arbetet? Jag kan föreställa mig att det finns en miljon regler för vad och hur man får dra av. Jag har det som yrke och har inte kunnande nog så jag har revisor och det är en av dom bästa saker jag har beslutat mig för. Vilken lättnad när deklarationen skall göras. Men skulle man bara räkna logiskt så skall du väl dra av alla material, hyra (kanske del av bostad) ström om du kan mäta separat, en del styrtavlor kan registrera el åtgången. Sen blir det väl svårt med vatten t.ex men värme i lokal och försäkring om sådan finns, ja det är väl bara att lägga ihop.

[rolnor]
2017-12-13 16:28
#2

Då har du bra inkomster för din verksamhet då, en revisor är väl ganska kostsamt?

ler
2017-12-13 16:48
#3

Jo men utan revisor kan det bli ännu dyrare!

pyromanen
2017-12-13 22:08
#4

TS skriver ju att det för henne är hobby.

För utrymme i sin bostad kan man dra av 2000 kr om året.  Det är ju inte mycket. Och det är enbart om man inte har en "särskild inrättat lokal". Har man det kan man inte ens dra av de 2000 kr.  Så jag som byggt min "svindyra" drömverkstad kan inte dra av något alls för lokalen. Enbart för faktisk förbrukning. Alltså t.ex. ha en separat elmätare och ta den delen av elkostnaden på företaget.  Det kan också gå att dra av elkostnad utan att ha separat mätare men då ska man ha en specat uträkning av hur man kommit fram till sina siffror.  Och det man räknar som kostnad ska vara sånt som inte hade varit annars utan keramikandet). T.ex. 24 bränningar i elugnen och ungefärlig uträkning av antal kilowattimmer pr bränning.  Det funkar inte att ta nån scablon eller % utan det ska vara faktisk förbrukning och kostnad. 

Om du köpt utrustning till verkstan, råmaterial o sånt under året får du räkna det som kostnader såklart.

Ulle
2017-12-14 00:15
#5

 #4

Jag har nyss läst om detta på mästarutbildningen. Såhär står det i boken:

"Om du driver  enskild firma i din egen fastighet där du använder fastigheten övervägande till bostad men har ett särskilt avgränsat utrymme för näringsverksamheten,  få du dra av en rimlig del av kostnaden för, värme, vatten, avlopp, el mm. Normalt görs proportioneringen efter ytan.  Däremot får du inte dra av  någon del av fastighetsskatten eller fastighetsförsäkringen. Reparationer och räntor får du dra av bara om de är direkt knutna till näringsverksamheten." källa Starta & Driva företag av  Björn Lundén och Ulf Bokelund Svensson 2017

Alltså om din verkstad t ex är 20% av bostadsytan ska du kunna dra av 20%  av kostnaderna ovan.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

pyromanen
2017-12-14 17:35
#6

Konstigt för r det stämmer inte alls med information jag med flera fick på infirmationstraff hos skattemyndigheten för typ 6 veckor sedan…

Annons:
ler
2017-12-14 18:05
#7

Beror det på om det är enkelmansfirma eller inte momsregistrerad hobbyverksamhet?

Ulle
2017-12-15 00:19
#8

#6 

Jag tycker att detta är en av de mest luddiga reglerna när det gäller småföretag. Man kan ringa flera olika personer på skatteverket och få olika svar. Men informationen jag citerade är ju ur en bok utgiven 2017.

Kolla med dem igen. Det handlar ju om en del pengar ändå…

#7 Det jag citerade var när det gäller enskild firma (det är andra regler för aktiebolag). När det gäller hobbyverksamhet är det noll avdrag som gäller så vitt jag vet.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

ler
2017-12-15 02:44
#9

Ja där ser man, kan ju vara lite orättvist att det skulle vara noll avdrag, men så borde det ju heller inte beskattas eller?

Ulle
2017-12-15 09:15
#10

Hoppsan, jag hade visst helt fel när det gäller hobbyverksamhet. När det gäller hobbyverksamhet är alla utgifter förknippade med verksamheten avdragsgilla. Sorry! Här är en länk med information: https://www.blinfo.se/skatt-hobbyverksamhet-20111028?gclid=EAIaIQobChMI4OTs0siL2AIVHtwZCh1APgYbEAAYASAAEgK1UfD_BwE

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

bittedahlkild
2017-12-16 19:41
#11

Tack Ulle!

Upp till toppen
Annons: