Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1574 ggr
delicon
12/14/17, 3:17 PM

Ungsautomatik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har köpt en gammal Scandiaovnen S90 med vidhängande styrsystem. Är det någon som har en manual för den eller vet hur den ska användas?

Janne

Annons:
jordetta
12/15/17, 6:14 AM
#1

Hej!

 Gå in på deras hemsida scandiaovnen.dk där finns både mejl och telefon.

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/15/17, 11:26 AM
#2

ser ut som min jag byggt med en PID kontroller. Kan inte justera kurva men den styr temperatur.. bränningstid samt vosar aktuell temperatur. Jag har automatiska lägen på min ugn dock som är 1-auto-2 där ja kör 1 som skröj upp till 600 sen byter till 2… ca 8-10h till 950.. sen 2 för glasyr.. de är dock full fart så den kommer upp i ca 900-1000 jävligt fort men sen jobbar den upp till 1220 så totalt kanske 6-7h… Lite för snabbt men har inget alternativ och har funkat bra ävrn fast alla säger att de är för snabbt..

delicon
12/20/17, 8:48 AM
#3

Hej Simon! Tack för svar. Har du någon aning om vad brännväljare läge 1 o 2 kan vara, kan det vara samma som ditt 1-auto-2?

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/25/17, 12:30 PM
#4

på min känns det som att 1 är hälften av elementen eller 50% av effekten ugnen klarat.. sen 2 är full fart.

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/25/17, 12:33 PM
#5

Har du någon pyrometer som har koll på temperaturen? ja köpte en K-typ via ebay till min kontroller men finns även manuella kontrollenheter för att koppla in med. Tex om man kör ute.. Raku mm.

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/25/17, 12:49 PM
#6

Såg att de va en temp läsare sånär nog en imbyggd pyrometer. Chansar den stänger av strömmen när den är uppe i rätt temperatur då. Så.de inte sitter en kon och en kilnsitter i ugnen. Jag skulle testa såhär till att börja med. * slå på strömmen på den vänstra svarta knappen. * ställa in tex 950 grader på vredet högst upp. * sätta tiden på kanske 10h eller nått? tror denna bara är säkerhet om den inte automatiskt bryter strömmen eller om de är koner och den konen i kilnsittern inte böjs rätt och den inte bryter strömmen. * Sätt inställningen för bränningsintervall på 1an så bränner den inte för snabbt. * klicka på startknappen. Sen skulle jag kolla till ugnen iaf varje timma första tiden för att se hur mycket temperaturen går upp varje timma ca. *Funkar det bra att den stänger av ugnen när den når den inställda temperaturen så är de ju skitbra.. * ska du köra glasyr hade jag kört inställning 2 direkt.. Min går upp ganska snabbt då ibörjan men jobbar sen stadigt upp till 1220 som jag kör som max. Min klarar bara 1230 men vågar inte köra max max..känns som den slita så mycket.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
12/25/17, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

såhär ser min ut. Jag har docl en kilnsitter med koner.

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/25/17, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har dock monterat en PID kontroller från ebay med. Trode den skulle klara av att öka typ 120grader/timma men de gick inte så kör ugnens justering men den stänger av strömmen när den når inställd temp. hade ingen pyrometer så den är också inmonterad. Rörigt i den nu då ja nyss gjort om den samt saknar ett dammfilter.

MiEkberg
12/27/17, 7:11 PM
#9

Suck och stön …  delicon styrautomatik är ANALOG 😢 
Scandiaovnen har kursat för mycket länge sedan, de som svarar är helt okunniga. 
Även om de låstas att de vet, sände mig element som var åt helvete. Både för korta och med för klen kanthaltåd, inte ett rätt i motstånd heller och avsändaren var en bilmeckfirma! 
Ta kontakt med Kristian på Uterm och köp en nu styrautomatik eller och en ny keramikugn. 😃

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: