Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1556 ggr
Bizzy2
12/14/17, 5:34 PM

Levande glasyrer

Jag har lergodsugn. Jag tycker att stengodsglasyrer är mer levande. Tycker om glasyrer som ändrar sig och skiftar i färg. Hur kan jag få till det med lergodsglasyr? Egna recept kanske?

Annons:
ler
12/14/17, 6:10 PM
#1

Många möjligheter. Prova med rutil eller ren titanoxid i glasyren, grovkornig litiumkarbonat kan också ge en levande yta. Finns alla möjliga sätt att få det på, kanske du skulle precisera mera vad du vill ha.

ler
12/14/17, 7:09 PM
#2

Jag har kunder som köper flusspat och/eller kryolit just för detta ändamål. Finns litteratur om kryolitglasyrer har jag sett för väldigt länge sedan, men kolla med bibblan.

[rolnor]
12/14/17, 7:13 PM
#3

Glasera i två eller flera lager är det som jag fick bäst resultat med på lergods, minns att en matt vit glasyr som jag sprutade lite oxider på sen ovanpå det en transparent glasyr blev väldigt fint.

Bizzy2
12/14/17, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tänker mer som den här skålen i stengods. En glasyr men olika nyanser och även olika färger. Detta är för mig en levande glasyr.

Bizzy2
12/14/17, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
[rolnor]
12/14/17, 10:06 PM
#6

Kollade kryolit glasyrer och jag fick intrycket att det var mer kraterglasyrer?

Annons:
ler
12/14/17, 10:49 PM
#7

Fluor reagerar våldsamt i en glasyr och kan ge väldigt effektfulla glasyrer. Problemet är att det ju inte är trevligt att få in i rummet under bränningen. Så kanske bäst att prova med litiumkarbonaten eller titan

ler
12/17/17, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kom ett snabbt prov med i en testbränning. Inte särdeles intressant men bara för att visa vad en liten ändring kan göra. Det är en lergodsglasyr, den till venster är den färdigköpta standardglasyren, och den i mitten har fått 10% litiumkarbonat och den till höger har fått 10% rutil. Jag skulle själv ta hälften av varje så kan det nog bli bra.

ler
12/17/17, 3:08 PM
#9

Skall nog säga att den är bränd till 1060 grader C och det tog 20 minuter och så ingen hålltid, avkyld på 30 min. Skulle man bränna i normal ugn så blir det garanterat annat resultat.

[rolnor]
12/17/17, 6:32 PM
#10

Jag tänker att den kan rinna med så mycket litium men det kanske bara är i stengodstemperatur? Kul att du visar resultatet ler, är säkert många här som är tacksamma.

Upp till toppen
Annons: