Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2983 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Blanda glasyr rätt.

Alltså har säkert frågat detta förr men om man köper kanske 2kg glasyrpulverm kan man blanda de med vatten efter behag typ? Vad brukar 2kg pupver bli i soutgiltig glasyr? ca hur mycket vatten ska de ha? Om.de ska va penselglasyr vad är de man kan blanda i? Vattenglas funkar inte va? De är bara för gjutlera va?

Annons:
ler
2017-12-15 17:26
#1

Ca 6 dl vatten till 1 kg glasyr, men med reservation, allt beroende av vad som finns i glasyren och hur du tänkt att glasera. Glasyrlim till målandet, men det går att använda det mesta som är klistrigt, tapetklister, olika slags sockerarter och så vidare.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#2

hur anv det?

ler
2017-12-16 01:26
#3

bara att blanda det i glasyren, lite bentonit gör det också bättre att måla med.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#4

sockerarter? exempel? vad gör den med glasyren som gör den mer penselvänlig?

Ulle
2017-12-16 23:34
#5

För göra en glasyr mer penselvänlig kan du tillsätta t ex glycerin eller gummi arabicum. Glycerin gör torktiden lite längre vilket gör det lättare att pensla på glasyren.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#6

den siger in så snabbt nu att jag knappt hinner pensla något. blir lätt ojämt och fult då. Något annatän glyserin? något man kanske har liggande hemma? Glyserin borde dock va lungt att köpa.. men tänkte bara… hur myclet ska man ha av glyserin typ?

Annons:
Ulle
2017-12-17 00:15
#7

#6 Lagom! :D Det måste du med andra ord prova dig fram till. Glycerin är inte svårt att få tag på men om du vill använda nåt från hemmet kan du ju alltid testa med sirap. (Fast glycerin är bättre). Just när det gäller keramik handlar det mycket om trial and error, det får man vara beredd på. Gör små mängder glasyr och testa på små prover.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

ler
2017-12-17 00:26
#8

Bra kommentarer Ulle. Det är vad jag också tycker. Man kan som sagt använda alla typer av socker, söta drycker, honung, vanligt socker, dextrin m.m. Man kan också använda stärkelse, majs, vete och potatismjöl. Men enklast är kanske att använda preparat gjorda till ändamålet. Fabrikat finns olika. Schimmer & Schwarz eller något från England finns också

Simon.haggbom@kolsvart.se
#9

tack för svaren. är mer något utgångsläge typ 1msk/L eller 5Dl/L….

AnnaLow
2017-12-18 11:18
#10

Jag använder penselmedium som jag har köpt på cebex tidigare (kur8 tror jag att den kallas). Funkar väldigt bra men man får prova sig fram till rätt tjocklek. Två penslingar brukar bli lagom tycker jag.

ler
2017-12-18 11:20
#11

Ja det går ju bra men priset är ju därefter!!!!!

jenast
2017-12-18 15:55
#12

Funkar det med gummi arabicum i pulverform? Någon som vet? Eller köper man flytande?

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

ler
2017-12-18 16:47
#13

Gummi arabicum går fint i pulverform, man måste ju blanda den så klart med vatten. Nackdelen med den varianten är att det torkar väldigt långsamt, man kan blanda lite sprit i för att skynda på torkningen.

Annons:
ler
2017-12-18 16:47
#14

Gummi arabicum går fint i pulverform, man måste ju blanda den så klart med vatten. Nackdelen med den varianten är att det torkar väldigt långsamt, man kan blanda lite sprit i för att skynda på torkningen.

[rolnor]
2017-12-18 20:52
#15

Har man dålig ventilation så lär det väl lukta illa av bränt gummi eller? Tapetklister är ju billigt och drygt annars, luktar lite det med förstås.

ler
2017-12-18 21:53
#16

Ja tapetklister liknar ju riktigt glasyrlim på många sätt och är ju relativt billigt, så det kan rekommenderas, man kan ju kombinera det med lite bentonit eller annat.

Upp till toppen
Annons: