Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1983 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se
12/17/17, 8:07 AM

en fråga.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyss bärjat med bruksföremål. Först blev en bunt mindre tillbringare. köpte en vit glssyr från cenex de rekommenderade att jag skulle köra på insida.. de blev superbrs första bränningen men täckte inte alla områden samt glasyren på utsidan var en krypglasyr jag lekte med men som inte blev så bra då den fläkte av för mycket. Valde stt bränna om de inatt och tycker de blev riktigt läckra. MEN glasyren på inne som va vit, slät och fin blev nu också skitsnygg men frågan är.. när den är såhär genomskinlig att lerans mörka nyans nästan lyser igenom är den fortfarande "säker"? Ville fråga proffs.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
12/17/17, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Simon.haggbom@kolsvart.se
12/17/17, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

insidan

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/17/17, 8:10 AM
#3

såhär skulle den bli… dock är detta en vit lera som också brändes om.

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/17/17, 8:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sen bildades de lite bubblor. Kan de va farligt? Bakterier samlas om man kör tex mjölk eller något i dom?

ler
12/17/17, 10:01 AM
#5

Ser kanske inte optimalt ut som bruksgods, men fina är dom

LenaR
12/21/17, 1:20 PM
#6

Jag har både krackelerade, bubbliga och krypande glasyrer på insidor av koppar och tillbringare hemma hos mig. Inga fall av matförgiftning än. *peppar peppar* Är det den typ av säkerhet du menar, Simon? Är man känslig eller orolig, diskmaskin är effektivare än handdisk. (Jag handdiskar min finaste keramik.) Och mikrovågsugn dödar bakterier, så du kan rekommendera dina kunder att mikra nån gång ibland. Jag gör själv inte det, men har blivit tipsad om det. Det finns en möjlighet att få fler svar, och kanske bättre!, om man inte nämner proffs i frågan. Jag tror många riktiga rävar är för ödmjuka för att vilja utnämna sig till proffs. Och då får man svar av oss som brister lite mer i ödmjukhet… 😊


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
12/21/17, 10:08 PM
#7

Jag går i tankar att utöka mina produkter från Bonsaikrukor till bruksgods bland annat. Men det är inte hållbart att sälja keramik om kunderna dör ;) Vill va säker på min sak om någon frågar om faror samt veta att jag inte förgiftar någon…

Har bland annat ett antal glasyrer jag vill använda på utsidan… men dessa är väldigt gamla.. så kör de bara på utsidan lr på bonsaikrukorna. Såg en som va från -79 då jag chansar reglerna var helt annorlunda ;)

Så köpte på mig en vit glasyr som skulle vara bra för bruksgods av cebex. 
Men brände den 2 gånger och då blev den ju lite "genomskinlig" och inte 100% vit utan man ser mer av leran i den. Ville ändå kolla med er proffs som har lite mer koll.

ler
12/21/17, 10:16 PM
#8

bra inställning till säkerhet simon! men jag tycker också att det handlar om estetik och känslan av något läckert som är genomarbetat och fungerar. Det kan ju inte vara riktigt att man slår sig till tåls med en kopp t.ex. som inte riktigt går att rengöra ordentilgt, det är ju lite oläckert även om man inte dör av att dricka ur en sådan, så får väl standarden vara satt lite högre tycker jag! en kopp från IKEA kosta en tia och koppar från keramiker kostar kanske 2-300 kr. då kan man väl sätta krav till utformandet eller? koppen från IKEA funkar ju trots allt även om den kanske inte är så intressant.

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/22/17, 9:25 AM
#9

helt klart, håller med. bubblor och grejer är inte önskvärt.. sen känner jag dock inte att alla koppar måste va vita lr ljusa på insidan.. de gör många vet jag.

ler
12/22/17, 12:06 PM
#10

Helt enig

MiEkberg
12/27/17, 6:20 PM
#11

Det är ju superfint uttryck! Men bubblor och kratrar funkar inte när du ska sälja. Men det kan du koma till rätta med …

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Simon.haggbom@kolsvart.se
12/27/17, 8:06 PM
#12

Vet inte varför de blev på dom där. beände en annan igår och den va vit och slät. aja.. learn by doing…

Upp till toppen
Annons: