Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1756 ggr
[Fannyrw]
2017-12-19 23:30

Prickar i lera

Hej keramiker, har en liten fråga. Jag skulle vilja testa att blanda i lavamjöl, pyrit, trä-aska, Ilmenit eller liknande i lera och få prickar efter behag. Någon som testat detta? Någon som vet skillnaden mellan alla dessa "prick-mjöl"? Är rätt ny och känner mig lite lost.  :)

Annons:
Ulla
2018-01-07 14:44
#1

Jag har gjort prickig glasyr, men inte prickig lera.😃Har däremot sett en köpt lavalera som blev prickig, men tyckte det blev litet för mycket av det goda. Dessutom blev sättplattan missfärgad från leran.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2018-01-07 15:00
#2

Ja som Ulla säger kan det bli lite för mycket, men rätt använt kan det ju också bli väldigt fint. Det enklaste att använda är nog lava, basalt. Ilmenit går så klart det också men kan ha en större påverkan på överliggande glasyr. Aska har normalt ingen bra effekt. Man kan använda alla mineral som har tillräcklig hög halt av järn och andra. Önskar man våldsam effekt kan man ju ta krossad järn eller manganfritta. Sen är det ju också valet av glasyr som avgör resultatet. Här är det nog dom relativt estetiskt enkla glasyrerna som lämpar sig bäst så det inte blir en konflikt mellan prickar i lera och glasyr, det blir snabbt ett virrvarr.

Upp till toppen
Annons: