Annons:
Etikettinspiration
Läst 2413 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se
12/25/17, 9:09 PM

Hur der era arbetsplatser ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyfiken på folks arbetsplatser när ni jobbar med keramik. Vill bygga om min lite tror jag men behöver inspirstion. Behäver inte va fina bilder… så börjar med min drejskiva pch fruktansvärt skitiga plats just nu. Har småbarn hemma så hinner sällan ta mig tid att städa den ;) blir mer att man drejar eller trimmar 1-2 grejer när tid finns. Vill gärna se hur ni gjort med era verktyg, kanske kombinerat med drejskiva mm.. börja fota :)

Annons:
Ulla
12/27/17, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är min arbetsplats i Akalla by. Eftersom jag tagit litet julledigt så fick det bli ett foto som ligger på datorn.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

jenast
12/28/17, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här arbetar jag kvällar o helger.

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

Keraleij
12/29/17, 1:39 PM
#3

Såhär ser min verkstad ut och butiksdelen (blå dörren är kund-entré) syns på andra sidan diskbänksväggen.

Jag har byggt upp min drejskiva på en liten plattform så att jag dels kan se ut genom fönstret och dels kan se och prata med mina kunder (och de kan se mig). Ställer av nydrejat på hyllan ovanför spegeln.

Det stora arbetsbordet i mitten används till allt: knådning, avställning, hänkling, glasering… På natten ställer jag plastar jag över pågående arbete där.

Det som inte syns i bild är lerkvarn och ugn som finns utanför  vänster bildkant och en jättestor tork och förvaringshylla bakom stolsryggen. En väl fungerande verkstad i kompaktformat (hela rummet är ca 42 m2. Skulle jag önska något så var det ett separat glasyr/ugnsrum och lite mer utställnings och lagerutrymme.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
12/29/17, 2:16 PM
#4

Vad trevligt du verkar ha det. Jag ska se om jag har något foto som visar litet mera av vår verkstad.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
12/29/17, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är en bild på vår verkstad tagen från ett annat håll. Kaffebordet är en viktig möbel. 😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
12/30/17, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Efter 10 år med enbart sparkskiva har jag under detta året skaffat mig en elektrisk. Har inte helt vant mig än dock och vissa saker föredrar jag att göra på sparken, tx beskicka, så har kvar den. Gillar sitta med ryggen mot väggen och ha lite "utsikt" och har även en bra stereo med rejäla högtalare (model hifiklubben 1987)placerade bra i förhållande till drejskivsarbetplatsen. En hemmabyggd rullvagn med spånskivsbats och kakelplattor att dreja på står mellan drejskivorna på bilden. 5 meter i nock. Gjutet golv, avspolningsbart och golvvärme.

Annons:
pyromanen
12/30/17, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lite mer överblick

pyromanen
12/30/17, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
pyromanen
12/30/17, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Ulla
12/30/17, 9:42 PM
#10

Härligt med så mycket rymd! Har du boat in dig ordentligt nu?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
12/31/17, 3:15 AM
#11

#6 Så fint pyromanen! Jag dricker ur en av dina saltbrända muggar varje dag på jobbet. Kul att se var den kommer ifrån! 😁

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

nyburgaren
12/31/17, 10:48 AM
#12

Gillade kajsas och Ullas arbetsplatser vet vilken jag inte alls vill arbeta i! Men det får bli mellan mig och den. Tycker ljus i mängder och vill inte skärma in mej i ett mörker..

Ulle
12/31/17, 1:22 PM
#13

#12 Trodde inte att det var en tävling… Kul att se allas verkstäder och hur det är organiserat men Pyromanens verkstad har rymd och gott om utrymme. Det tycker jag om. Fick en känsla av att bilderna var tagna i lite skymningsljus… När jag kommer till jobbet nästa gång ska jag ta ett par bilder.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Annons:
Ulle
12/31/17, 3:26 PM
#14

Här är några bilder på min verkstad. 

edit: 

Tog bort dem igen eftersom de blev felvända. Ska se om jag kan fixa till det..

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle
12/31/17, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Översikt i verkstaden och min egen arbetsplats.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle
12/31/17, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Diskutrymme med verktygshyllor och ett separat ugnsrum.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Denna kommentar har tagits bort.
[rolnor]
12/31/17, 5:42 PM
#18

Vad stort och fint ni har, mitt är mindre och normalt mer som ett bombnedslag är jag rädd.

pyromanen
1/1/18, 10:21 AM
#19

#13. De första bilderna är tagna på kvällen i mörker. Dagtid väldigt mycket ljus. Mot norr finns stora fönster ända nere från golvet, mot öster det stora gavelfönstet och fönster i dörren och mot söder mer normala fönster över långa arbetsbänken. #10. Har boat på så vis att jag varit här mycket och jobbat. Väntar fortfarande på en elektriker som lovat i omgångar att komma ☺️, fast så lång tid går så jag kanske får ge upp och hitta en annan. Med andra ord är belysningen en tillfällig lösning med lösa sladdar Elen i väggen är förberedd för skenor med spots i taket, så även när det är mörkt ute ska det bli riktigt bra ljus ☺️.

nyburgaren
1/3/18, 10:47 AM
#20

Mycket fin verkstad Ulle! där skulle jag kunna jobba i!

Annons:
Ulle
1/3/18, 10:50 AM
#21

#20 Du är välkommen att hälsa på om du kör norrut någon gång… Inte så långt.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

nyburgaren
1/3/18, 11:10 AM
#22

Jag får komma dit och gästdreja ngn gång i sommar hade varit kul🙂

Upp till toppen
Annons: