Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1823 ggr
Quercus
12/30/17, 12:05 AM

Koner för Kiln sitter - var köpa?

Hej! Har precis kört min första skröjbränning i min Cromartie ugn som är utrustad med en sk Kiln Sitter. Den är halvautomatisk så tillvida att den slår av mekaniskt genom att en liten pyrometrisk kon smälter och mekaniken löser ut. Fick några koner med när jag köpte ugnen begagnad men undrar nu - vet någon av er var jag kan köpa fler? Det är storleken Small cone från Orton. Stort tack på förhand för hjälpen!

Annons:
Bo§e
12/30/17, 3:53 PM
#1

Man kan använda "normallånga" ortonkäglor (som är lätta att få tag på), om man bryter av dem till passande längd, och använder den smala delen.   Graderingssystemet är detsamma på stora som små ortonkäglor.  

Man måste dock se upp, och hålla ordentlig koll, eftersom numret står på den delen man bryter bort….😮

Alternativt, beställa Ortons småkäglor på nätet……

Quercus
12/30/17, 7:26 PM
#2

#1 Tack Bosse! Ja jag hade hört det innan också men när jag besökte Cebex i Malmö sade de det motsatta, att det inte var tillförlitligt att bryta av stora koner. Men bra, då får jag testa det i nödfall och försöka hitta småkäglor på nätet. Tack än en gång för hjälpen!

ler
12/30/17, 9:10 PM
#3

Varför skulle det inte vara tillförlitligt? Men det är ju heller inte svårt att få tag på käglor så på det viset kan man ju säga att det är lättare att köpa dom med den riktiga storleken.

Quercus
12/30/17, 10:31 PM
#4

#3 Eller hur, inte en aning om varför hon uttryckte sig så. Men är total nybörjare så jag tänkte inte på att ifrågasätta det. Men du Ler, har du tips på vart jag enkelt får tag på dessa små käglor? Kanske är jag usel på att googla men jag har fortfarande inte hittat nån bra sida som fraktar till Sverige, alternativt någon svensk återförsäljare :-/

ler
12/30/17, 11:06 PM
#5

Ja du kan få det genom Amazon.co.uk

sök på orton cones så får du flera att välja på.

Sintring
1/2/18, 2:10 PM
#6

#0 Jag har skickat dig ett PM

Hälsningar

Erik

Annons:
Upp till toppen
Annons: