Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1215 ggr
Askungen
2018-01-01 17:01

Ugnslock som smular

Har ni något bra tips på vad man gör när det släpper material från ugnslocket ner på keramiken😩 Nackdelen med topplock- det smular av det eldfasta materialet. Finns det något att pensla med för att fixera ugnsteglet?

Annons:
Bo§e
2018-01-01 18:10
#1

Oavsett vad man penslar på, brukar även det smula av sig, förr eller senare, och kanske t.o.m. förvärra det hela i förlängningen.   Flitig dammsugning av lockets insida kan förbättra situationen.   Säkraste metoden är nog att ställa in en omgång pelare, med en ren sättplatta som "extra tak" invändigt.

j-aan
2018-01-01 18:39
#2

Om du tar en eldfast gjutmassa och siktar bort allt grovt i den. Det pulver du har kvar kan du blanda med vatten till en riktigt tunn slamma som du stryker på insidan av locket. Slamman ska vara så tunn att den suger in helt i stenen. Den får inte ligga som ett lager utanpå stenen utan suga in helt. Blir det dtt lager utanpå stenen kan ju den flaga av och ställa till besvär men suger den tunna slamman in i stenen binder den de delar av stenen som annars skulle flaga av.

ler
2018-01-01 22:25
#3

då kan man ju undra varför dom inte gör så på fabriken som tillverkar ugnen, kanske du kan lära dom? personligen så är jag enig med bosse. långvarig värmeväxling gör det nog inte bättre, så är lösningen med en ugnsplatta säkrare

Askungen
2018-01-01 23:54
#4

Tack snälla Bosse och j-aan! Grymma tips, ska köra både dammsugning , obestruken sättplatta och prova med siktad gjutmassa. Kom på att jag inte dammsugit på länge😉 Dags ändå stt investera i nya sättplattor så det passar ju bra nu. Kommer nog framöver köra med tallriksställ och då blir det ju automatiskt som tak över. Tack åter oc önskar er alla en GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET💫✨☄️

Lijo1
2018-01-05 13:33
#5

Just detta händer tyvärr mig också sen några bränningar tillbaks… Ringde och pratade med Mats på Brännpunkt, där jag köpt ugnen för längesen. Han sa likadant som Bosse, säkrast med en extra platta i toppen! Lycka till Askungen!

Upp till toppen
Annons: