Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3762 ggr
Ninafinaballerina
1/2/18, 2:52 PM

Packa glaserade tallrikar smart

Hej! Tallrikar tar som bekant mycket plats i ugnen, har själv toppmatad. Har hela runda sättplattor. Någon som har smart tips att glasera så många som möjligt. Jag får bara plats med en stor tallrik per sättplatta. Det blir mycket plats kvar men räcker ej till två. Skulle man kunna använda de högre stödbitarna och då höja upp en tallrik omlott över en annan?

Annons:
Keraleij
1/2/18, 5:12 PM
#1

Det finns speciella tallriksställ att köpa. Kolla bland sättmaterialet hos din materialleverantör.

Ett alternativ, om man inte producerar jättemycket tallrikar är att planera produktionen så att man har smågrejer att fylla utrymmet runt tallrikarna med. Små skålar eller tefat, magneter etc…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

lotilda
1/4/18, 6:43 PM
#2

Jag har fått info om att tallriksställen som finns att köpa, endast fungerar på lergods. et är kanske lergods du använder, Ninafinaballerina?

Ulla
1/4/18, 9:20 PM
#3

Är de tallriksställen inte gjorda av samma material som övriga sättplattor?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1/4/18, 9:27 PM
#4

#2:    Du kanske menar sådana ställ, där tallrikarna hänger på tre pinnar….?   Även om ställen i sig själva tål stengodstemperatur (vilket de gör), tål stengodstallrikar INTE att hänga på de tre pinnarna utan att de deformeras.   Därför duger sådana ställ enbart till lergods eller målat porslin.    Tallrikar som skall brännas i stengodstemperatur måste stå plant på sin egen fotring för att hålla formen….och det finns ju sådana ställ….

Ninafinaballerina
1/5/18, 2:23 PM
#5

Det är stengodstallrikar. Antar att jag får skaffa de som Bosse nämner. Ska kika på cebex. Är de för kostsamt kanske jag får överväga fler sättplattor. Tack för svar!

MiEkberg
1/6/18, 6:53 PM
#6

Slängde många sån ställ helt oanvända när jag röjde Elfstrands krukmakeri i Sjöbo. De hade som en hel botten (med några hål), kanten gick upp på sidorna på tre ställen, så att det gick att stapla formarna på varandra,  i mitten sätter man varje tallrik.  De verkade vara samma material som sättplattor men tunnare? Du kan nog finna några men får nog leta utanför Sverige.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
ler
1/6/18, 7:04 PM
#7

Inga problem att få från Tyskland

Simon.haggbom@kolsvart.se
#8

många som.rekommenderar att köpa från Tyskland.. är der några sidor där ni vill rekommendera för keramiktillbehör?

Lilipihl
1/15/18, 2:34 PM
#9

Jag har beställt ugn, drejskiva och diverse verktyg från keramik.kraft.de.

Har visserligen inte fått varorna hem ännu (🤪), men har fått ett otroligt bra och positivt bemötande därifrån, och prismässigt ligger de mycket lägre än de sajter jag sett här hemma…

Upp till toppen
Annons: