Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1576 ggr
@ceramicjourney
1/2/18, 8:19 PM

Hjälp - vad händer med min glasyr?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Körde nyss min första glasyrbränning någonsin och blev minst sagt överraskad när jag öppnade ugnen. Glasyren Turkosblå matt 1387 från Cebex varierade från svagt svagt ljusblått till intensivt svart och på de flesta ytor var det bara som disiga slöjor och inte alls täckande. Bifogar bild på spannet med ytterligheter samt bild på hur deras provbränning ser ut i butik. Har ni någon som helst aning om vad som kan ha hänt? Vänligen, LarsOla Följ mig gärna på Instagram - @ceramicjourney

Annons:
[rolnor]
1/2/18, 9:34 PM
#1

Hur har du glaserat, doppat eller penslat etc.?

@ceramicjourney
1/2/18, 10:07 PM
#2

Jag doppade respektive hällde över. Vit stengodslera, skröjbrännt till ca 1040 och glasyrbrännt till ca 1245.

nyburgaren
1/3/18, 10:44 AM
#3

De inte alltid köpe kakorna som e dom bästa. rekommenderar att du provar blanda själv snart har glasyren utgått från sortimentet 😍

ler
1/3/18, 11:07 AM
#4

Helt enig med 3. Den kakan var visst inte värd att tugga på. Måste vara en dålig glasyr!

nyburgaren
1/3/18, 11:12 AM
#5

Du e go Ler förstår att du har en bra erfarenhet av detta!

[rolnor]
1/3/18, 11:34 AM
#6

Jag undrar om det kan vara för tunt glaserat eller om glasyren inte rörts om ordentligt före glasering? Sen kan det vara bra ha med käglor i ugnen vid första bränningarna så man ser att temperaturen/värmearbetet varit OK.

Annons:
ler
1/3/18, 12:00 PM
#7

Det har du ju rätt i men frågan är om det kan anses som rimligt att sälja en glasyr till hobby bruk som är så känslig?

Askungen
1/4/18, 3:20 AM
#8

Ser ingen bild? Tycker det låter som du dels inte siktat glasyren och rört upp den efteråt, eller så du har för mycket vatten resp glaserat för tunt.

@ceramicjourney
1/4/18, 7:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för alla funderingar! Det kan säkert vara så att jag kanske inte vispat upp glasyren tillräckligt… men ändå, även där den ser ut att ha täckt så har den ju helt annan karaktär än på butikens provbrända. Jag behandlade alla tre glasyrer på liknande sätt och den rödmelerade blev så här fin:

Ulla
1/4/18, 9:38 AM
#10

Färgpartiklarna är ibland tyngre och sjunker ner till botten snabbare, så om du inte rört om ordentligt så kan det vara en del av färgförklaringen. Men en del glasyrer är svåra att få till. De är känsliga för flera saker, bl a hur tjockt de ligger och vilken lera de ligger på.

#8 Bildspel visas inte i mobilversionen som är en bantad version av iFokus. Om du går längst ner på sidan så hittar du en länk "Visa sajten i full version". Du får skrolla litet, men jag kör för det mesta den - åtminstone på min ipad.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

@ceramicjourney
1/7/18, 9:02 PM
#11

Tack Ulla, det kan mycket väl vara en del av förklaringen. Funderar också på eventuella skillnader i hur pass torr skärven har varit när jag doppat in- respektive utsida. Hur brukar ni andra göra, om ni har olika glasyrer på in respektive utsida - hur länge låter ni det torka emellan de olika sidorna?

Ulla
1/7/18, 9:12 PM
#12

Insidan först. När det torkat så pass att det går att hålla i föremålet så doppar jag utsidan. Om inte skärven är mycket tunn, då kan det vara bättre att vänta tills godset torkat helt innan man tar utsidan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

@ceramicjourney
1/8/18, 2:43 PM
#13

Hm.. då har jag gjort som du… förutom på de föremål jag doppade hela i samma glasyr och på dem blev skillnaderna också stora på in o utsida.. mysteriet kvarstår :) Börjar tro mer och mer att jag blandat den lite för tunnt och kanske inte rört upp pigmenten ordentligt. Kanske… ;-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: