Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2185 ggr
loislane
2018-01-04 12:11

Hittat i naturen

God fortsättning allihop! Har hittat ett material i naturen som jag tyckte såg intressant ut. Jag har skröjbränt det i tron att det kan vara järnoxid? Efter skröj 950 gr blev det rödare. Det brunare är som det ser ut innan. Vad tror ni? 🙂

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
ler
2018-01-04 13:12
#1

Järnhaltigt är det ju, ser verkligen intressant ut! Hur finkornigt är det? Skulle kunna vara bra till engobe men säkert också till glasyr. Frågan är nog bara om det är finkornigt nog, annars får du använda det som effekt med det grova som önskad effekt. Jag törs inte gissa på vad du har funnit, men var hittade du det? På ytan av marken, samlat i större mängd eller har du grävt ner?

Keraleij
2018-01-04 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är sand i liknande rostkulör som jag fyndade i våras. Provbrände lite först och använde den sedan blandad med engobe för att få struktur och färg på några arkeologiskt inspirerade urnor. (Har även haft engobe av svart lera på dessa)

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

ler
2018-01-04 14:11
#3

Finfin ungefär vad jag tänkte mig det kunde fungera till! Sand skriver du, är det sand, finns det inget småkornig med?

Keraleij
2018-01-04 14:28
#4

#3 Den jag hittade var relativt grov sand. Vad jag kan bedöma av Loislanes bild, så är hennes fynd mer finkornigt

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

ler
2018-01-04 15:11
#5

väldigt kul med saker från naturen, man skulle ha en kulkvarn så kunde man använda väldigt mycket olika saker. Man kan också kalcinera äggskal och använda det i glasyr, funkar fint, även om det ju inte är någon vinst rent ekonomiskt.

loislane
2018-01-04 19:26
#6

Ler och Kajsa_h: Verkligen roligt med fynd i naturen.  Det jag hittade låg ovan mark och är finkornigt som jord och då menar jag väldigt fint som puder. Jag har siktat och tagit bort allt annat material. Så då dyker en fråga upp….ska jag skröjbränna det som jag gjort innan jag blandar det i ett glasyrprov? Så roligt att experimentera 😃

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
ler
2018-01-04 19:35
#7

Det rekommenderar jag att du gör. Så slipper du för många onödiga fel på det färdiga resultatet. Så som påverkan från salter och organiska syror som i värsta fallet kan skapa problem under bränningen.

ler
2018-01-04 20:47
#8

Kanske du skulle se om du kan hitta någon fin Blålera eller liknande i strandkanten eller så, så kunde du ju blanda ditt finfina självgjorda pigment med lera och kanske något annat lämpligt och så bränna som stengodsglasyr. Om du vill använda det till lergods så kan du ju starta med en transparent glasyr och tillsätta kanske 5-10%

loislane
2018-01-05 07:50
#9

Ler: Då skröjbränner jag först. Blålera har jag fått av en man med grävmaskin. Hittad ca 150 m från min drejstuga. Underbar att dreja i och blev rödbrun i bränning. Har lite kvar, så det måste ju testas som stengodsglasyr då, underbart! Tack för fina råd!

😎

Se skönhet i det icke perfekta.

Bo§e
2018-01-06 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej !       Det ni ser på bilden har naturen skapat.     

Har haft dem liggande i många år, och jag har haft funderingar på att använda materialet til något "keramiskt",  men eftersom jag vet att en stor del av innehållet är kalcium, är jag dock inte säker på att resultatet blir särskilt spännande…  De kanske trots allt gör sig bäst som de är, som naturen skapat dem…

Innan jag avslöjar vad bilden föreställer,  kan vi väl ha en liten quiz……kan någon gissa vad detta är….???   🙂

loislane
2018-01-06 15:45
#11

bärnsten eller möjligen flinta? 🤪

Se skönhet i det icke perfekta.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#12

Tycker de der ut som någon typ av flinta? Påminner om de iallafall. Morsan och farsan har tonvis av det vid sin stuga..

loislane
2018-01-06 15:52
#13

Ja bärnsten är ju kåda så jag gissar på flinta. :-)

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Bo§e
2018-01-06 17:17
#14

Nej, varken bärnsten eller flinta.   Kom ihåg att jag nämnde kalcium.   Och, det är inte upplockat från marken…..      

Några gissningar till, så får ni svaret…..som kanske kommer att överraska….😉

Ulle
2018-01-06 18:04
#15

Är det gamla tänder eller benbitar?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

loislane
2018-01-06 19:25
#16

Fruktkärnor. Äpple. 😎

Se skönhet i det icke perfekta.

Ulla
2018-01-06 21:41
#17

Jag tänkte också på tänder och benbitar. Litet äckligt bara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2018-01-07 11:56
#18

Nej, det är varken tänder, ben, kärnor eller bärnsten…

1994 genomgick jag en gallstensoperation, varefter operationsläkaren var snäll och gav mig "resultatet"….       Så nu vet ni….😮

Kanske man ändå skulle testbränna någon liten sten…..men jag misstänker att innehållet består av så mycket kalcium, och så lite "annat", dvs järn m.m.  att resultatet inte blir särskilt kul… (??)

Ulle
2018-01-07 12:04
#19

Ha ha! Annars kan du ju göra ett fint halsband av dem… Stackare, vilka gallstensanfall du måste ha haft!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

ler
2018-01-07 13:10
#20

Nej du Bosse du har ju varit keramiker så det finns kanske många roliga saker i dom där gallstenarna.

Annons:
Bo§e
2018-01-07 13:52
#21

Ja, vem vet…?….kanske allt man exponerats för ligger lagrat där….😮….bara att läsa av….Ler

Dock sade läkaren att sådana här stenar huvudsakligen består av kalcium, i likhet med pärlor från musslor m.m…….🙂

loislane
2018-01-07 20:45
#22

Gud va läskigt…..😮Kunde jag aldrig ha tänkt på!

Se skönhet i det icke perfekta.

Ulla
2018-01-08 11:33
#23

Jösses. Höll du på med keramik på den tiden när en del rörde upp glasyren med händerna? Då kanske det finns både kobolt och annat trevligt i dina stenar.

Absolut värt att testa!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

loislane
2018-01-09 14:13
#24

Nu har jag stoppat fyndet i glasyr. tog det jag hittade en vit matt glasyr från cebex.

i de mindre proven lade jag i  cirkus 10%. I det stora provet vrööööla jag i, på en höft mycket mer. He he! Det glittrar lite guldstänk i, tycker det blev fint!

Se skönhet i det icke perfekta.

ler
2018-01-09 15:16
#25

Kul och fint särdeles den bruna i mitten tycker jag ser intressant ut, men undrar om du inte skulle prova en transparent alkaliglasyr? Den kan nog bära materialet bättre, det gör inget om det är en smula bor i heller.

loislane
2018-01-09 17:48
#26

#25 Tack, det ska prövas. 🙂Kul detta! Börjar nog gräva upp både det ena och det andra i skog och mark snart hi hi.

Se skönhet i det icke perfekta.

L.A.E
2018-01-09 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Har nog visat det här för !    Dom har sprängt  en sträcka på flera km och ca 2 meter djupt   för att lägga ner  vatten och avlopp  . Tog hand om borr  skräpet  med mycket fint borr damm  ,siktade i  60 -80 och sist i 100 mesh  .  Dammet  kom  från övre bilden av mycket grov granit med inslag av blandanat fältspat (lite rosa inslag) och andra saker.      Nedre bilden tog in granit dammet som fältspat i en annars  transparent glasyr .Resultat honungs färgad  glasyr i oxidation (el ugn 1280c ).          Reduktion i ved ugn 1300c  (syre fattig miljö) Fin ut smält  rätt mörk grönaktig färg  vacker i sig  +några tester på olika leror .  PS  .. Tog med några prov bägare till killarna som borrade  som blev mycket glada . Fick till svar var vill du vi ska borra  och så drog de iväg nästan 50 meter ut i skogen  och tog upp 5 borr hål i olika djup  från 3-20 meter djup. På en längd av 3oo meter så var det ca 8 olika bergarter ,från grov granit till glimmer.   Hittade inte just nu bilden när vi står och borrar i skogen. Kanske det blev för mycket text ?

Annons:
Ulla
2018-01-09 21:22
#28

Fascinerande.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Susanne Sundström
2018-01-10 08:51
#29

Jättekul! Jag har också samlat upp "stenmjöl" eller vad man skulle kunna kalla det, när vi borrade för bergvärme. Gissa om de som borrade log, när jag la mig på knä och skrapade ihop allt som om det vore värsta guldet!
Jag har ett par kilo nu. Jag har använt det nedblandat direkt i leran.
Det blir jättefina effekter av det. Jag ska se om jag har någon bild att visa på dessa effekter. Nyligen har jag samlat lite lera på Gotland, som jag använder till engobe. Den blir fantastiskt vacker i skröj (980) varmt gyllengul färg, men vid glasyrbränning (1240) blev den inte så fin. Men jag ger inte upp, nu testar jag att använda den som effekt i lera istället och har andra idéer. Inte var det för mycket text inte! Jag försökte tydligen klå det 😉.

//Susanne Sundström

loislane
2018-01-11 17:28
#30

#27 #29 Urhäftigt! Så fantastiska resultat!

Se skönhet i det icke perfekta.

Upp till toppen
Annons: