Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1234 ggr
katjakristoferson
1/4/18, 5:52 PM

Porslinslera

Hej! Läste i en äldre bok om keramik, att Porslinslera bör lagras innan man drejar den. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur länge bör den i så fall lagras och på vilket sätt?

//Katja

Annons:
MiEkberg
1/4/18, 10:18 PM
#1

All lera blir mer plastisk vid lagring, men dagens Porslinslera kan du nog dreja med direkt också? 
Jag har kolleger som alltid lagrar sin stengodslera minst ett år innan de drejar med den. Så en lera kan vara bra men blir bara bättre av lagring. 😃

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

ler
1/4/18, 10:48 PM
#2

Det gäller bara filterpressad lera som är våtberedd. Många av dagens leror är torrberedda, vindsorterade (rensade) då värmer man först lerpulveret, det sker vid så hög temperatur att en del av det kemiskt bundna vattnet försvinner. Detta förvunna vattnet vill leran ha tillbaka och det är grunden till att sådana leror blir hårda vid lagring. Nästan alla fabriker bereder leran på det sättet för att det är billigt.

katjakristoferson
1/10/18, 2:27 PM
#3

Tack för svar!! 

#1 Så om jag köper lera i t ex 10-kg-förp; ska jag låta den ligga och lagras i sin originalförpackning?

Bo§e
1/10/18, 2:54 PM
#4

Vissa porslinsleror - faktiskt ganska många -  har fått en gnutta salt tillsatt för att påskynda "mognaden", vilket fungerar.  (Men lerkranar kan korrodera kraftigt invändigt om de får stå länge med sådan lera i sig). 

För det mesta kan man använda porslinsleran omedelbart, om man först slår den ordentligt, för att få bort "lagringsstelheten".  Det handlar om att väcka upp leran ur sin "sömn"….   Banka paketet hårt mot (helst)  ett cementgolv.   6 rejäla "smack", dvs 1 gång per "sida", är vad som krävs.  (Fungerar förstås också med andra leror som "somnat in" vid förvaring.  Hårt betyder inte alltid "torrt"…)

ler
1/10/18, 4:03 PM
#5

Nej det är klart att handlar det om lagringsstelhet så är det inte torrt, men så skall leran ligga länge innan det sker.

Bo§e
1/10/18, 4:16 PM
#6

#5:   Jepp…..och jag har noterat  att porslinsleror och järnhaltiga leror drabbas litet tidigare av lagringsstelhet än andra leror, generellt.

Annons:
Ulla
1/10/18, 4:53 PM
#7

#4 Bosse

Så det är därför som Porslinslera kan gör att lerkranen korroderar. Jag såg det när jag tittade runt på olika tillverkares hemsidor, och undrade vad det var för särskilt med just porslinsleran som hade den effekten. Tillsatt salt, hmm.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: