Annons:
Etikettråvaror
Läst 2262 ggr
Camilla holewa
1/4/18, 6:10 PM

Pigment

Hej tänkte höra om någon vet ifall man kan använda vanliga färgpigment som man har tex. Till oljemålning. Jag har en massa olika pigment från en grotta i Frankrike å nu börjar jag fundera på hur jag Jan använda dom

  • Redigerat 9/26/20, 1:30 PM av Ulla
Annons:
pyromanen
1/4/18, 6:47 PM
#1

De flesta färgpigment brinner upp eller faller sönder vid mycket lägre temperaturer än en keramikbränning tyvärr

ler
1/4/18, 6:58 PM
#2

För att kunna svara på det måste man veta vad det är för några pigment, organiska pigment kan så klart inte användas, men typ umbra och liknande kan man använda, även om det då inte kommer att se ut som pigmentet ser ut

Bo§e
1/4/18, 7:42 PM
#3

Om man köper pigment av någon leverantör som inte har anknytning till keramikbranschen, måste man försäkra sig om att pigmentet är äkta, och inte organiskt/syntetiskt.  Många pigment säljs under de "gamla" benämningarna, t.ex. ockra, umbra etc, trots att de är syntetiska.  Ibland har inte ens "färghandlaren" koll på om de säljer äkta vara, eller syntetprodukter….     Här är det bäst att göra en liten test innan man köper någon större mängd.  

"Från en grotta"…..låter som om det vore äkta…..🙂

ler
1/4/18, 8:41 PM
#4

Nej dom där färghandlarna är ju i första hand just handlare likadant som dom som handlar med material till keramik heller inte alltid vet besked om produkterna som dom säljer!

Majamarlene
4/8/19, 6:12 PM
#5

Om de ser bra ut när man bränt, funkar de då? ( eller kan det bli något fel senare s a s)

Bo§e
4/8/19, 6:55 PM
#6

Om de klarar bränningen och du är nöjd med färgerna,  är de förmodligen helt ok.

Annons:
Majamarlene
4/26/19, 4:06 PM
#7

Hej igen.  Jag skröjbrände med engobe som jag pigmenterat med olika pigment och det blev jättefint.  Det blev också fint när jag lade på en transparent glasyr och brände på lergodstemperatur, lergodsglasyr. Men så försökte jag nu att lägga vax på den skröjbrända målningen  och sedan glasyrbränna med en färgad glasyr runt omkring s a s. och då så brann den infärgade engoben  som jag vaxat upp!  Det ble v ingen färg kvar utan bar lera. Det blev tydligen för varmt med lergodsglasyrtemperatur? Eller vad har jag gjort för fel? Var det fel på pigmenten( syntetiska? ) eller är det ett normalt beteende?

ler
4/26/19, 4:38 PM
#8

Menar du stengodstemperatur? Du hade ju bränt i lergodstemperatur med bra resultat!

Bo§e
4/27/19, 1:33 PM
#9

S.k. "äkta" pigment, dvs pigment baserade på leror, mineraler och metalloxider, borde inte ha påverkats av själva vaxet.  Vaxet har ångat bort långt innan den kan påverka något "keramiskt" ämne….      Men om pigmenten är syntetiska/organiska,  känns det mer rimligt att vaxen skulle hinna påverka dem innan den ångar bort……. 

Däremot finns ingen garanti för att de "äkta" pigmenten står pall för stengodstemperatur, trots att de är "äkta"…..färgerna kan då ändras till helt andra toner än de hade från början….

ler
4/28/19, 12:37 AM
#10

Om dom varit organiska hade dom inte klarat lergodstemperatur.

Bo§e
4/28/19, 1:01 PM
#11

#10:  Ja, att pigmenten klarade både skröj och lergodsglasyr indikerar att de förmodligen är "riktiga" mineral- och metallpigment.    Frågan är om den senaste  bränningen med vax gjordes i en högre temperatur….?….eller om brännkurvan var längre i tid…?   Jag har svårt att tro att vaxen i sig skulle kunna påverka pigmenten.

?

ler
4/28/19, 2:30 PM
#12

Nej det kan jag inte föreställa mig, och inte så att det försvinner helt. Det är omöjligt.

Bo§e
4/29/19, 1:05 PM
#13

Man får också tänka på att färgangivelserna hos pigment - även om de är "från naturen" - beskriver pigmentets färg om det används till konstnärsfärger eller "målarfärger"…..dvs som obrända.      "Terra Sienna",  "Brun Umbra", "Ockra" etc blir sällan "vad de heter" om de bränns,  oavsett om det sker i lergods- eller stengodstemperatur.   Men det betyder inte att de är oanvändbara….bara att man inte får ha sådana förväntningar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: