Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 3597 ggr
MiEkberg
2018-01-05 15:44

Gesäll och Mästarbrev

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en fråga vad jag tyckte om Gesäll och Mästarbrev i meddelande här på sajten. 
Tänker att det nog är fler som är intresserade? 

Blev utnämnd till KrukmakarMästare för en dryg månad sedan, själva 

utmärkelsen innebar en hel del extra jobb. Valideras för gesällbrev, mästarutbildning, resa till Leksands Folkhögskola, timmar och olika avgifter. Dessutom uppskattar jag att mitt mästarbrev kostat  mig 10,000 pix.
Du undrar om det är värt det?

Det viktigaste av allt, det är en bekräftelse på mitt liv med lera som yrkesverksam keramiker. Alla timmar i keramikverkstan, alla misstag, ibland framgång, den egna självkritiken och viljan att utvecklas och gå din egen keramikväg. 

Att inneha titeln KrukmakarMästare är att ha papper på att kvalité, etik och kunskap. 

Det stärker också det egna vägvalet som keramiker, att göra den keramik jag vill skapa. För mina kunder bekräftar mästarbrevet vad de vetat när det köpt mina skapelser under alla år. 

Det är för kunderna i första hand jag ansträngde mig att ta mästartiteln, de är värda att få rätt i sina val för de köper min keramik.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545; min-height: 14.0px}

Mästarbrevet är självklart något jag är stolt över men det är så mycket mer än så. En bekräftelse på ett yrkesverksamt liv som keramiker och min hängivenhet och kärlek till leran. Och ett stort tack från mig till min familj och mina kunder som stöttat mitt udda yrkesval. 

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545; min-height: 14.0px}

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Ulla
2018-01-05 15:53
#1

Grattis till Mästarbrevet! Kul att du tar upp det, för jag har undrat en del över vad det innebär.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2018-01-05 16:36
#2

Grattis så kul att det finns mästarbrev i Sverige nu. Jag kommer ihåg för 25-30 år sedan då jag fick mitt i Berlin, det fick jag enbart för att kunna vara med på keramikmarknader. Det var ett krav. Annars så betydde det inget för mig eftersom jag hade diplom från en akademi. Men jag måste säga att jag tycker idag att mästarbrev måste vara just det man skulle satsa på som krukmakare.

MiEkberg
2018-01-05 16:50
#3

Stort tack!
Det väcker tydligen en hel del känslor? 
Blev intervjuad i P4 om att jag var den första kvinnan i Skåne som har mästarbrev i krukmakeri, det resulterade i flera samtal till radion. 
- Om att det fanns många krukmakarmästare i Skåne.
Gulligt, så kan det kanske varit för hundar år sedan?
Eller var det kunder som höll på sin "krukmakare"? 
Men det är först nu i modern tid som kvinnor fått bli mästare, det är dessutom en "skyddad titel", får bara användas av de som har mästarbrev. 

Funderar du på Gesällbrev?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Ulla
2018-01-05 17:55
#4

Nej, det är jag för gammal för. Men jag tycker att det är bra att det tagits upp igen, och jag gläds med alla som med det får en bekräftelse på sitt kunnande.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
2018-01-05 18:49
#5

Men Ulla för gammal kan man aldrig bli 😉.

Har oxå blivit validerad och fått mitt gesällbrev .Är klar med mästarutbildningen och väntar nu på mitt mästarbrev.Blir först ut i värmland och första kvinnan oxå. Säger som Maria viktigt för kunderna att veta att man är seriös,duktig och kunnig.

Att det funnits mästare tidigare det vet vi . Eftersom skrået varit borta i 125 år och varken oäktingar eller kvinnor var tillåtna så är detta ganska unikt. Det kommer höja statusen på yrket för även om du får gesällbrev krävs det ett antal tusen timmar innan du kan ta mästarbrevet därav blir vi till en början inte så många.Ska bli kul att se vilka dörrar som öppnas då jag bl.a blivit dissad av KHVC..🤔

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
2018-01-05 20:36
#6

Nej, jag tänker hålla på tills jag blir 100🤪 - men bara för mitt höga nöjes skull.

Så du är alltså också helt klar och väntar på ditt mästarbrev? Då får jag gratulera så här litet i förskott. Inte för att det var oväntat. Jag vet ju att du har arbetat länge som keramiker och har massor av erfarenhet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulle
2018-01-06 02:23
#7

#0,  #5

Jag tycker också att det är kul att vi nya krukmakarmästare är till största delen kvinnor.  Mig veterligen är den enda nyblivna manliga mästaren Calle Forsberg. 

Jag är först ut i Halland men jag hoppas att fler yrkesverksamma keramiker kommer efter. Sedan tror jag kanske inte att det betyder så mycket i praktiken, mer än att det är, precis som föregående inlägg här,  en bekräftelse för en yrkesverksam keramiker och även en positiv signal till kunden.

Väntar på mitt mästarbrev ska komma och sen ska det sitta ihop med gesällbrevet på bästa plats i butiken.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

L.A.E
2018-01-06 11:14
#8

Själv är jag väldig tveksam om jag ska göra eller inte ?                                                                    Har ju en bra bit över 70 000 timar i yrket men en då

Okej ! kostar ca 10 000 + kanske en ny dator =  ?                                                                            Hur mycket tid tar det vid datorn hemma  + när på dygnet ? tar det flera månader ?  

 Undrar själv  om jag har tid för det här bara med mästarbrev

j-aan
2018-01-06 13:31
#9

Lennart du är en mästare med eller utan brev.

Ulle
2018-01-06 13:51
#10

#10 Först tar du gesällbrevet och det kan du som har så lång erfarenhet göra genom validering. Sedan tar mästarbrevet 10 veckor på distans med en uppstartshelg i Leksand. Du får en uppgift i veckan som går ganska fort att göra. Jag som har varit företagare länge tyckte att mästarutbildningen var lätt. Jag förstår att många inte tycker att det behövs, som Jan-Åke säger; du är en mästare ändå. Men nu när det har upprättats ett Gesäll- och Mästarbrev är det ju bra om så många som möjligt med lång erfarenhet tar det. Det är ju först då som det får en verklig tyngd.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

ler
2018-01-06 14:31
#11

Vad är ett mästarbrev idag jämfört med en utbildning på HDK, där kan man väl få en master grad som kanske är lite mera i tiden?

ler
2018-01-06 14:31
#12

Vad är ett mästarbrev idag jämfört med en utbildning på HDK, där kan man väl få en master grad som kanske är lite mera i tiden?

L.A.E
2018-01-06 14:41
#13

# 9 Tack  Jan-Åke   ,Ja visst   jag van ju första pris i Nordiska drejar Mästerskapen i   Estetisk klass 2017 och det är alltid svårt att vinna.   I Estland fick jag titel Kiln Master när jag byggde ugnen som är deras första Noborigama ugn  som har byggts i Estland. Ska åka dit igen för att bygga flera ugnar till hösten.                                                  #10 Ulle     Ser tuft ut 10 veckor  , till våren är vi inbjudna till Kina för öppna en världsutställning  Shanghai där våra saker är med  och sen till Estland .   Klart det finns ju ett nästa år också 2019

Annons:
Stonegirl
2018-01-06 15:40
#14

#10 Ulle: är det drejningsuppgifter man gör hemma under 10 veckor, eller vad är det och hur redovisar man de uppgifterna?

Måste man åka iväg eller kan man sköta hela grejen på distans?

[rolnor]
2018-01-06 15:45
#15

L.A.E Har du någon bild på verket du vann estetiska klassen med? Vore roligt att se.

Ulle
2018-01-06 16:45
#16

#14 För gesällbrevet gäller att du ska ha minst 2500 timmars utbildning/erfarenhet i yrket. Sen får du göra ett gesällprov med praktiska moment. För mästarbrevet krävs ytterligare 10 000 timmars dokumenterad yrkeserfarenhet. Mästarutbildningen är en teoretisk utbildning som ges på distans.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

L.A.E
2018-01-06 16:53
#17

#15    Om du går in på mitt namn Lennart Eisenhart i Facebook så finns det på mina bilder någon stans .  Hittade inte någon bild här  ?

abbis
2018-01-06 16:59
#18

#11 Man kan inte ta ett mästarbrev bara på en hdk utbildning. Krävs både hantverksskicklighet och flera år i yrket för att bli mästare.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ler
2018-01-06 17:05
#19

Så en examen från hdk (Göteborgs universitet) är då en lägre form för examen menar du?

MiEkberg
2018-01-06 17:13
#20

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545}

#12 Det är en stor skillnad på att ha gått Konstfack, HDK eller liknande, det säger inget om hantverkskunnandet. För att ta ett mästarbrev kräver yrkeskunskap först för att ta Gesällbrev som visar att du behärskar yrket. Sen minst 10,000 timmar för att ansöka om Mästarbrev efter det en mästarutbildning och till sist en ansökan till Hantverksrådet som kollar din handel och vandel, du måste vara företagare.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
MiEkberg
2018-01-06 17:23
#21

#19 Det är en examen på konsthögskola säger inte något om hantverksskickligheten.
I min värld smäller mästarbrev  krukmakeri högre än några år på konstfacks keramiklinje.  Jag känner till fler skickliga keramiker i Sverige som inte gått högre konstskolor än de som gjort det. 😃

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

ler
2018-01-06 17:25
#22

Men det krävs väl något för att komma in på hdk och vem har kontroll på examinationen?

Ulle
2018-01-06 17:49
#23

#19

Det ena behöver väl inte vara sämre än det andra?

Mästarbrev i krukmakeri heter det ju. Så vitt jag förstår är det ju många som läser på HDK som inte makar en enda kruka… 

Sen finns det förstås  jättemånga duktiga HDK-studenter som är/blir väldigt duktiga krukmakare också.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

ler
2018-01-06 18:04
#24

Nej Ulle du har helt rätt. Det ena är inte sämre än det andra, frågan är mera tycker jag varför man skall ha det ena eller det andra. HDK är en statligt kontrollerad utbildning och som jag förstår det jag läst på nätet så är ett mästarbrv en utbildning som är privat, vem har kontroll med standarder? Och vem är den som då det började med mästarbrevutbildningen var mästare nog att ge brevet vidare?

MiEkberg
2018-01-06 18:40
#25

Mästarbrevet är det högsta beviset på yrkesskicklighet inom ett hantverksyrke och garanterar förutom stort yrkeskunnande och erfarenhet även pålitlighet som hantverksföretagare. Det utfärdas av Sveriges Hantverksråd till de hantverkare som uppfyller de krav som anges i Lag och Förordning om Mästarbrev för hantverkare (SFS 1995:1255 och SFS 1995: 1256).
Idag lever vi i ett helt annat samhälle, men behovet av skickliga hantverkare kvarstår. Alltfler efterfrågar kvalitet och expertis. Sveriges Hantverksråd vill ta det bästa ur hantverksyrkets historia och förankra det i samtiden. 

Endast de med Mästarbrev i krukmakeri, få kalla sig Krukmakarmästare, det är med andra ord en skyddat titel.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

[rolnor]
2018-01-06 18:48
#26

#17 Kollade på Facebook, vet inte om jag hittade just den bilden men mycket annat fint. Roligt att det finns så duktig keramiker i min hembygd.

abbis
2018-01-07 10:37
#27

#24 Du har fått klockrena svar från MiEkberg..🙂. 

Jag har vunnit det nordiska drejarmästerskapet stått på prispallen 15 ggr Lidköping samt stått på prispallen i den estetiska delen 1987. Som Mästare i krukmakeri så har jag helt plötsligt en helt annnan status .Mina drejamästarplaceringar har aldrig riktigt varit värda något i vissa ögon .Men nu kan man inte ignorera mig längre .Det känns bra 🙂.Vi som lärt oss yrket den långa vägen har nu chansen att få en titel man förtjänar ..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
nyburgaren
2018-01-08 09:11
#28

Måste vara skönt med ett Mästarbrev och kunna luta sig lite tillbaka och slappna av.. Nu e det fixat.. Jag kommer aldrig bli en Mästare trots det är en skyddad titel blir jag kallad det hela tiden! Vad ska jag göra åt det? Får skriva en egen lapp jag är varken keramiker eller Mästare så folk förstå min titel som inte innebär någonting mer en kille som jobbar heltid med yrket sen 35 år tillbaks….😐

ler
2018-01-08 09:16
#29

#28 finns det någon som är mästare så är det du

nyburgaren
2018-01-08 09:22
#30

Tack nu räknade jag på miniräknaren det blev 40 år i yrket.. Men blir man någonsin Mästare inte jag i alla fall kommer lära hela mitt liv nya saker.. I min värld kommer jag inte bli ngn. som kan luta sig tillbaks och tänka nu är jag en Mästare… Tror inte en lapp i min verkstad gör ngn. skillnad så länge jag sitter och dreja för folk öppet varje dag…

nyburgaren
2018-01-08 09:40
#31

Jag har på papper att jag är en eldsjäl inom det keramiska hantverket. tycker det slår allt🙂

nyburgaren
2018-01-08 09:52
#32

Men det betyder inte att jag är bättre än ngn. annan jag ser fantastisk keramik varje dag som har bättre uttryck en jag kan ge alltid en massa keramiker som ger mer än jag konsthantverksmässigt. därför är man ödmjuk inför det skapandet man gör

nyburgaren
2018-01-08 09:55
#33

lag e kass på å skriva men läs mellan raderna….

Ulle
2018-01-08 10:00
#34

Som vanligt urartar diskussionen i ironiska kommentarer. Moget! Hej då!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Annons:
ler
2018-01-08 10:07
#35

Das Ding an sich. Som Kant sade. Nu är det ju frågan om vad man menar med mästare, det behöver ju inte vara någon slags Asiatisk inspirerad Nirvana flumaktigt, det kan ju bara vara som det var från början här i landet att man visade att man kan dreja så många och så stora likadana saker på en bestämd tid. Och vad det mera krävdes för att uppfylla kraven för att klara av yrket.

nyburgaren
2018-01-08 10:11
#36

Allt e trams.. Springer själv runt till datorn!!!! Vi behöver jobba vara produktiva.. Nu skiter jag i detta. Dreja istället för att dras med i detta tjafs…

nyburgaren
2018-01-08 10:48
#37

Den som drejar mest denna vecka ska få ett mästarbrev av mig. Då gäller det vad man kan producera på en vecka de e bara bilder på man gör som räknas…

Ulla
2018-01-08 11:30
#38

Jag förstår inte att det här väcker så upprörda känslor. Nyburgaren, det är väl ingen som har ifrågasatt dig och dina kunskaper. Inte heller tror jag att någon tycker att ett mästarbrev betyder att man nu kan allt och kan sluta utvecklas.

Jag tycker bara det är bra att det finns ytterligare ett sätt att visa, både för sig själv och för andra, att man kan sitt yrke. Har man hållit på i 40 år som du, så lär man knappast behöva det.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2018-01-08 11:34
#39

Nej, omvänt, jag vet hur duktig du är!

abbis
2018-01-09 11:03
#40

#38 TACK Ulla..

# Nyburgare Vaddå luta sig tillbaka..Det gör man väl aldrig i detta yrket . Förstår inte din frustration mer än att jag tolkar det som avundsjuka. Att man nu höjer statusen på yrket är helt fantastiskt. Även dom som jobbat yrkesmässigt i produktion UTAN utbildning kan nu få ett betyg på sina kunskaper.Inte bara din yrkeskicklighet blir synad utan även att du som hantverkare är seriös.Sen är det inte antalet koppar du kan dreja utan din skicklighet man bedömer. Sen kan jag tycka att om man inte fortsätter att förkovra sig lär sig att allt inte bara dreja så blir man kanske ändå en medelmåtta. Sen är väl jag beviset på att med en jävla envishet och nyfikenhet så kan man komma långt även som autodidakt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ler
2018-01-09 12:28
#41

Bedömer man också kunskap om glasyrernas eventuella risker?

Annons:
Rerum
2018-01-09 13:28
#42

Lennart Eisenhart när är utställningen i Shanghai

Ulla
2018-01-10 16:49
#43

#0 MiEkberg

Jag såg att det finns en artikel om dig i Ystads Allehanda. Tyvärr så kan jag inte läsa den eftersom jag inte är prenumerant. 😕 Kul i alla fall.👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MiEkberg
2018-01-10 19:09
#44

#43 Ulla Tack, du är gott sällskap har inte läst den heller! Glömde köpa tidningen igår men får den säkert av någon?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Ulla
2018-01-10 19:58
#45

😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
2018-01-12 17:49
#46

# jag är inte avundsjuk jag kan dela med mig allt vad jag har lärt mig, det gör jag gärna hade önskat mig en lärling men det funkar inte ekonomiskt jag är ödmjuk för hantverket och förstår att man inte under en livstid får ett grepp om det hela.. det e därför jag inte vill kalla mig för mästare…

nyburgaren
2018-01-12 18:03
#47

Får jag välja mellan att lägga 10000 på ett Mästar brev eller tio ton lera i verkstan så tar jag leran. All respekt för den som vill ha ett Mästarbrev. Jag behöver det inte!

MiEkberg
2018-01-12 18:36
#48

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545}

Jag hedar min mor som varit keramiker i över sextioår, jag hedrar hennes drejare Martin som lärde mig hantverket, jag hedrar alla härliga keramikkolleger jag mött under åren, jag hedrar mina kunder.
Jag hedra dem genom att besvära mig med att ta ett Mästarbrev.

 Vill du ta en lärling får du 50,000 om året som Mästare för det.
Och mitt Mästarbrev betalade sig inom en månad i merförsäljning till konstföreningar och två bokade workshopar.

Så vad håller dig tillbaka?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
[rolnor]
2018-01-12 19:53
#49

Är bra jobbat ta det där brevet, märks att du är stolt, Mi. Jag tycker din keramik är väldigt fin. Nyburgaren du har nog lite ömma tår när det kommer till formella meriter, du blev lite provocerad när jag berättade att jag blivit medlem hos KHVC? Var längesedan du kanske har glömt det.

abbis
2018-01-12 20:32
#50

# 10000 för tio ton lera…Kan man få adressen 😉.

Säger som Mia ..Dessutom är den uppmärksamheten du får i media är värt så otroligt mycket.Faktiskt 100 000 tals om vi ska prata pengar  . Man måste satsa för att vinna .. Den dagen kommer nog aldrig då jag tänker "nu behöver jag inte mer kunder " för då har jag nog inte förstått hur viktigt det är med marknadsföring och framförallt att ha nått som folk  nappar på.. För hur duktig du än är så måste du sticka ut i mängden ..mästarbrev kan vara ett och jag fick mitt med posten idag 😃

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

L.A.E
2018-01-13 09:04
#51

Grattis till alla som nu har mästarbrev  👍  det har varit en intressant diskussion om mästarbrev  och själv vet jag inte än vid 63 år ålder vad jag vill bli

MiEkberg
2018-01-13 10:08
#52

#50 Grattis Ann-Britt, ditt mästarbrev är så välförtjänt och jag hoppas det ger många nya möjligheter. 
#51 L.A.E Tycker absolut du ska se till att ta ditt mästarbrev, ansträngningen är väl värd insatsen. Det mesta av ansträngningen faktiskt ligger bakom dig. 
#49 Tack rolnor. Visst är jag stolt lera och keramik är en stor del av mitt liv, under hela mitt liv. Känns fint att ha papper på det. 😃

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

nyburgaren
2018-01-13 16:25
#53

# tiotusen för ett ton ler a e det konstigt med det har jag betalat fel? Okej 50000 om året för en drejarlärling låter lockande.. Du Rolnor KHVC du måste haft en dröm det låter inte lockande för mig  allt jag gör säljer jag direkt till kunden på platsen i min verkstad och jag jobbar hårt året runt..  Jag får fundera på Mästarbrevet kanske har jag blivit omvänd.. Kram på er alla

nyburgaren
2018-01-13 16:34
#54

Jag e en bit över 50 och tog över ett känt företag för ett antal år sedan och jobbat som tusan varje dag och högsta önskan e att kunna ha råd att ha en lärling att lära upp på det gamla rediga viset som kan ta över efter mig…

[rolnor]
2018-01-13 19:49
#55

2016-01-25 11:02

#22 av: nyburgaren

Är det fint att bli antagen till KVCH? Du får stå för både packning och reklamationer kan räkna ut att det inte blir mycket kvar i fickan skattat oh klart för en femhundring för en fin oxblod skål, Bättre  att ha en konsult som satsar på utställningar åt en istället.. Vad som gäller dessa skräptidninar man behöver inte läsa dom varannan sida är ju dessutom bara reklam.. konstnärerna vill ju oftast röra om  grytan och det har dom ju tydligen lyckats med..

Det här skrev du nyburgaren, är väl inget speciellt men jag letade fram det, börjar bli lite glömsk så jag funderade på om jag kom ihåg fel. Är från 2016.

Annons:
MiEkberg
2018-01-15 08:39
#56

#54 nyburgaren Du är helt underbar och en man stadd i utveckling som visar att du kan tänka om!  Nu när jag vet vet vilket fanatiskt företag du företräder, ska jag med glädje lotsa dig till Mästarbrev om du vill ha min coachning?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

abbis
2018-01-15 10:36
#57

#53 nyburgare…ja du må ha slintit på knappen för du skrev TIO ton inte  ETT..😃

Meningen är att vi som nu blir mästare ska lotsa och lära ut våra kunskaper inte trycka tummen i ögat på dom som är i startgroparna för världens roligaste men oxå slitigaste jobb.. För att som det va på 1800talet så kunde man gå i lära hos en mäster och på det viset bli mäster. Idag gör detta nyinförda skrå det möjligt..Tänk så mina lervänner..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

nyburgaren
2018-01-23 12:18
#58

#57Ja jag slant visst på knappen där.. Det här med mästerbrev känns lite som en affärs ide att tjäna pengar.. Beviserligen har jag redan ett gesällbrev i praktiken som jag kan visa upp, men måste ändå betala det först för att gå vidare.. Får se vad det händer nu har fått ett nytt telefon nummer att ringa på fredag.. Spännande.. Ja du Rolnor jag kanske e avundsjuk i din tolkning. Men hade jag bott avsides så hade jag nog satsat på KVCH som jag ser det säljer vissa bra där..När det gäller keramisk uppmärksamhet så får man stajla till det rejält det kanske det va det jag tänkte på.. Jag skulle aldrig bli invald där och jag klarar mej fint ändå.. Vill inte vara missunsam vill dela med mig för att öka kunskapen för ett sådant fantastiskt material som lera är.

stefanandersson
2018-01-25 22:38
#59

Jag har varit drivande i återinförandet av krukmakaryrket (numera sitter jag även i krukmakarnas Yrkesnämnd) och vill efter att ha läst i den här tråden prata lite om mina motiv. Det främsta är kanske att ge all krukmakare ett papper på sin kunskap. Krukmakaren själv kanske inte behöver det (även om jag hoppas att det stöttar branschens känsla av yrkesstolthet) men jag tror att det kan hjälpa för att förklara för en orolig kund/uppköpare/instution/tidning att de har och göra med en skicklig hantverkare – många gånger har dom ju (förståligen) inte kunskapen att se det själva. Jag vill också understryka det abbis är inne på. Jag vill se ett Mästarbrev som inte är en intern statusmarkör mellan krukmakare utan ett sätt för oss att lyfta branschen – ett verktyg för oss att hjälpa varandra och nästa generation krukmakare att verka.

agraff
2018-01-25 22:43
#60

Grattis till alla såväl som krukmakargesäller-/mästare! Toppen att denna möjlighet finns för dom som vill.

abbis
2018-02-08 18:13
#61

Och är man lite på tå så får man alla tidningar att skriva om en och inslag på SVT..Marknadföring som inte kostar något..😃

https://www.svt.se/…/hon-ar-varmlands-forsta-kvinnliga-kruk…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: