Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2110 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Om man ska hänga saker i ugnen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man köra med en stålpinne bara? Skulle vilja hänga upp glasyrprover bland annat likt detta.

Annons:
MiEkberg
1/6/18, 6:42 PM
#1

Nej, vanlig stål kommer att böja sig i högre temperatur som stengods. Men det finns specialhärdat stål som klarar högre temperaturer.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Bo§e
1/6/18, 7:19 PM
#2

Titan håller formen bra vid höga temperaturer….

loislane
1/6/18, 7:26 PM
#3

Kantaltråd. 🙂

Se skönhet i det icke perfekta.

[rolnor]
1/6/18, 8:06 PM
#4

Kanthal mjuknar ju vid glödgning? Beror väl på hur tungt man lastar.

Lilipihl
1/6/18, 8:11 PM
#5

Funkar det att hänga stengods på ovan visade sätt, eller hänger föremålen/hålet ut sig? Sparar ju rejält med plats om man har många saker liknande de hängen som fanns på bilden, och så skulle man ju kunna glasera på båda sidor…

//Novisen

Simon.haggbom@kolsvart.se
#6

Så jag tänker med.samt funderat på poatta saker man vill glasera på båda sidor.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#7

om ja behöver några pinnar som tål tempen vart köper jag det? Finns ju bara ställningar på cebex mm.

nyfikennovis
1/7/18, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

jag har sett "trådöglor" inbakade som handtag för koppar och lock. Vad är det för tråd som används då tror ni? eller är den limmad efteråt.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#9

Borde va limmad i efterhand. svprt stt sätta metalk i då leran krymper så lär de nog spricka skulle jag tro om den bränns tillsammans.

loislane
1/11/18, 5:29 PM
#10

Min kanthaltråd tål 1300 grader.

Se skönhet i det icke perfekta.

[rolnor]
1/11/18, 5:47 PM
#11

Jo, den smälter inte helt men den mjuknar ju när den är glödande. Går kanske bra som på bilden där dom har riktigt tjock tråd.

Bo§e
1/11/18, 6:12 PM
#12

Kanthal typ APM  är mer formstabil vid höga temperaturer än den "vanliga" Kanthal A-1. 

Annars kan man använda smala porslinspinnar (steatit), av den typ som sitter inuti termoelement. De håller sig raka.

Rerum
1/12/18, 7:24 AM
#13

Lars Tärn har ”pinnar” i olika tjocklekar som man kan hänga upp saker på. Ha inte för långt mellanrum mellan stöden för även de tjockare pinnarna kan böja sej, då riskerar det som man hänger upp att ”kasa” och då bränns allt ihop. Var noga med att torka av hålen nåoga innan du hänger upp sakerna.

Annons:
ler
1/12/18, 7:49 AM
#14

Dom flesta sådana pinnar är beräknade till 1150 grader så hör först med återförsäljaren

Cax
1/12/18, 10:43 AM
#15

Jag har varit hos Seemans i Stockholm och köpt dessa små pinnar m.m.

Cax-catrineskeramik.com

Susanne Sundström
1/12/18, 1:26 PM
#16

Jasså! Så himla bra, då ska jag göra detsamma! Tack för ditt tips och bild!🙂 //Susanne

//Susanne Sundström

Upp till toppen
Annons: