Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1961 ggr
MariasKeramik
1/11/18, 11:01 PM

Försvinner spåren efter skeden?

Jag har glättat en stengodsyta med baksidan av en sked i rostfritt stål. Den lämnar gråa spår efter sej, så allt har blivit gråmelerat. Först tänkte jag att det bränns väl bort, men gör det det? Det måste ju vara metall från skeden som lämnar spår. Kommer det dunsta och försvinna under bränningen?

Med vänlig hälsning Maria

Annons:
Giema
1/12/18, 12:32 PM
#1

Efter skröj är det kvar. Ska du göra nån utomhus bränning sen?

Giema
1/12/18, 12:32 PM
#2
[rolnor]
1/12/18, 1:20 PM
#3

Du kanske kunde använda en sked av plast?

MariasKeramik
1/12/18, 2:12 PM
#4

Hej, och tack för svaren.

Nej, jag ska inte göra någon utomhusbränning. De glättade delarna ska vara som de är, och övrigt ska glaseras, så det blir en  helt vanlig stengodsglasyr-bränning.  Hjälper det? Försvinner det i högre temperatur? Eller är lösningen att lägga på nya lager engobe och glätta med något annat?  Jag tror plast är lite för mjukt, i alla fall på slutet när leran är hård och man vill ha det riktigt blankt. Får se om jag kan hitta nån lämplig sten. Eller kan man kanske glätta med glas?  Det ordnar sej nog, frågan är om jag behöver göra om det för att bli av med  gråmeleringen.

Med vänlig hälsning Maria

ler
1/12/18, 2:47 PM
#5

Normalt är att använda en glatt flintsten att glätta med men om du skall glasera så har glättningen ingen positiv effekt. Men jag tror inte att du kommer att se spåren efter glasyrbränningen.

MariasKeramik
1/12/18, 4:00 PM
#6

Nej, jag ska inte glasera de glättade delarna, de ska som sagt vara som de är.  Men då låter det ju som om det kan vara som det är och jag inte behöver göra om det?  Ska leta i min stensamling efter nån lämplig flinta iaf, för framtida behov.

Med vänlig hälsning Maria

Annons:
Leralisa
3/4/18, 11:00 AM
#7

Jag gjorde likadant. glättat en stengodsyta med baksidan av en sked i rostfritt stål. Resultat efter skröjbränningen är att det grå/mörka av skeden finns kvar.

Bo§e
3/4/18, 1:15 PM
#8

Försök att hitta ett glättningsverktyg av aluminium.   Det kommer också att ge gråa spår, men det "aluminiumgråa" brukar brinna bort…..

Upp till toppen
Annons: