Utrustning och verkstad

Elfstrands krukmakeri i Sjöbo

2018-01-15 09:26 #0 av: MiEkberg
elfstrands-sanering-.pdf

En berättelse om Sveriges sista traditionella lergods-krukmakeri som jag hade förmånen att återväcka ur en lång dvala. Vill du se bilderna ladda ner pdf filen. 

Nu snurrar drejskivorna på Elfstrands krukmakeri igen


Den lilla vedeldade lergods-ugnen är färdigbränd och snart ska familjen plocka ur godset från ännu en lyckad bränning. Familjen Elfstrand har just lämnat arbetet för en välbehövlig middag, ungefär så önskade Ylva Wahlström, kultursekreterare i Sjöbo kommun att krukmakeriet skulle upplevas för besökare efter sanering och städning av krukmakeriet.


Elfstrands krukmakeri i Sjöbo är det sista traditionella lergods-krukmakeriet i Sverige. 

Krukmakeriet har fungerat utan elektriska keramikugnar och drejskivor, det gör att Elfstrands har en koppling rakt ner i medeltidens keramik t o m så långt tillbaka som till när vi började använda drejskivor. Tillverkningstekniken är densamma som för 2000 år sen runt medelhavet. I Europa finns ett stort intresse för för traditionellt lergods eftersom vi delar samma keramiktradition i hela Europa.  

Krukmakeriet har förfallit sedan Alberts far och mor avlidit på 1950-talet, efter att Albert avlidit 1982 har inget tagits bort från krukmakeriet. Sjöbo kommun har haft museiverksamhet varje sommar sedan Alberts frånfälle. Besökare på Krukmakeriet har mötts av ett tjockt lager kvartsdamm som är mycket ohygieniskt både för sommarpersonal och besökare.


Inventeringen 
Gjordes genom att jag fotograferade och videofilmade alla ytor i krukmakeriet. Tore och jag diskuterade hur vi skulle lägga upp arbetet och bestämde oss för att gå igenom yta för yta, spara, slänga och arkivera.

Sortera gjordes efter systemet, det som tillhörde krukmakeri-tillverkningen, det som var kuriosa eller intressant att behålla och det som skulle slängas. 

Vi enades om att keramikugnen inte skulle brännas igen så vi kunde göra oss av med större delen av sättplattor och pelare för att sätta ugnen. Pelare i silimanit och sättplattor är lite sentida och hör inte riktig hemma i krukmakeriet även om Albert använde dem då och då under de sista åren.
  

Vi sorterade arbetsbänk efter arbetsbänk, där var mycket som samlats under åren. Albert var känd för att inte slänga något, allt kunde vara bra att ha. När vi sorterat lade vi det som tillhörde krukmakeriet och skulle återställas i kartonger som mellanlagrades i utställningsrummet. 


Saneringsföretaget  

När de två killarna från Ocab kom började vi själva röjningen och saneringen. Första dagen tog vi bort de två högarna med tegelsten i utställningsrummet och påbörjade röjning av eldrummet. Arbetet var oerhört dammigt, Ocab satte in en dammfälla som sög in damm och ledde det utanför huset, båda killarna hade full skyddsmask. 

Tore och jag som inte hade samma andningsskydd, dammsög prylarna som skulle återställas i krukmakeriet. I eldningsrummet hade det samlats en hel del bråte, golvet var (är )täckt med spån och aska.

Ett och halvt ton mög  
Måndag den 5 juni hade vi, Tore de två killarna från Ocab och jag burit ut ett och ett halvt ton skräp från krukmakeriet. Skräpet bestod mest av trasiga tegelstenar, bruk, järn och skärvor men det var mycket annat som tio kilo blymönja och något kilo kopparglasyr, som lämnades för sanering. 


Nya fynd

Killarna grävde fram en ränna framför de tre eldstäderna och jag hittade en intressant dörr med flera inristade initialer. Jag kan tänka mig att gesäller och andra som varit med och eldat för att bränna den stora keramikugnen, har ristat sina initialer i dörren under de dygn som bränningen varade.  

När vi väl kom till själva krukmakeriet röjde och sanerade Ocab-killarna meter för meter. Alla hyllor och arbetsbänkar dammsögs, förutom det vanliga bråten stod sju pappsäckar á 20-30 kg med piplera, kvarts, fältspat, murbruk och några jag inte kunde identifiera. Det var omöjligt att ta ut blykvarnen, eller att ens rubba den. Ocab har dammsugit den och nu är det bara ett orange spår av blymönja kvar. Mängden bly är så lite att vi bedömde att den kan stå kvar utan att påverka personal eller besökare. 


Drejskivorna snurrar igen

När vi röjde runt drejskivorna och tog bort allt skräp så började drejskivorna att snurra igen, lite olja och de är fullt drejbara. 

Vi har återställt engobe-pytsar, krukor och verktygen kring drejskivorna, som om drejaren har tagit en kort paus. Vi har också delat upp arbetsmomenten och stationer så som det kunde ha varit under familjens Elfstrands dagar. Den ”nya” drejskivan från 70-talet har vi lyft ut och satt i en av bodarna. 

Vi hittade många lågbrända ofärdiga alster av Albert, Tore berättade att de var från ugnar som Albert inte lyckats få upp i rätt  temperatur och som han göms på olika  ställen i krukmakeriet. 

Tore och jag ansåg att de inte var representativa för Elfstrands och stoppade in samtliga ”pinsamheter” i keramikugnen längst bak. Vi hade tidigare diskuterat hur vi skulle göra med keramikugnen. Det finns egentligen bara två korrekta lägen obränt eller färdigbränt. Vi bestämde oss för att sätta ett lager fädigbränt gods längst fram så att det skulle se ut som om ugnen just bränts och var på väg att plockas ur. 

Nu väntar vi på att familjen Elfstrand ska komma tillbaka för att fortsätta dagens arbete med leran. Vi hälsar också  alla keramikintresserade besökare som kommer till Elfstrands krukmakeri välkomna till en ny epok av det fina lergods-krukmakeriet. 

Anmäl
2018-01-15 10:44 #1 av: abbis

Men så häftigt..Kommer det bli museum? Vem ska driva detta? Eller bygger du en egen verkstad i anslutning Skämtar

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2018-01-15 11:01 #2 av: Ulla

Så häftigt! Jag önskar att jag bodde närmare så jag kunde göra ett besök nu genast.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2018-01-15 11:51 #3 av: MiEkberg

#1 Det har varit museum med damm, blymönja och allt, sedan Albert död!
Sjöbo kommun äger,  öppet några dagar i veckan med guider under sommaren, ofta en bra lergodsutställning med verksam keramiker, kolla kommunens hemsida. 

Anmäl
2018-01-15 11:54 #4 av: MiEkberg

#2 Planera in ett besök under sommaren, det är en kultplats. Superduktiga guider, jag kan också möta upp för lite mer "hardcore" lergods nörderi. Välkommen! 

Anmäl
2018-01-15 15:15 #5 av: Ulla

Jag kanske tar dig på orden.SkrattarGäller bara att hitta ett ärende till, utöver krukmakeriet i Sjöbo.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2018-01-15 15:25 #6 av: Ulla

Jösses vad mycket bråte och damm man ser på bilderna. Ni måste ha haft ett mastodontjobb att få bort allt. Undrar hur Albert mådde av att arbeta i den miljön, även om det nog blivit värre med åren.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2018-01-15 18:06 #7 av: L.A.E

Vore kul att besöka någon gång.   Fanns ju gott om keramik änkor när gubben blev sinnes slö  av all blymönja och dog i förtid . En del änkor fick fortsätta produktionen för att de hade ett flertal barn i huset  och slapp fattigstugan.  För så torrlaserade man med blymönja och annat , tills någon kom på att det gick  att blanda med vatten , vilken framgång

Anmäl
2018-01-15 19:15 #8 av: kajsa_h

Jag hade min första verkstad i Sjöbo och fick höra en del historier om gubben Elfstrand. Han lär ha varit rätt egen av sig -kanske var det blymönjan...?

Anmäl
2018-01-15 23:10 #9 av: MiEkberg

#5  Hel Österlen kan väl vara ett ärende, du ska få listan på alla keramiker och lite till ...  Plocka upp lite lera hos Tärn på vägen hem?  
Ett och ett halvt ton, släpade vi ut ur krukmakeriet. Skrattar

#7 Elfstrands är väl dokumenterade av Kulturen i Lund, bilder filmer, böcker osv. Allt finns på krukmakargården.

#8 Ja, historierna är många om Albert, visst var han lite "annars" och nog var det blymönjan som han fick i moderlivet, det var hon som skötte glaseringen. Armarna rakt ner i den oranga blymönjan, kan ses på filmerna. Jag hittade 10 kg ren blymönja orange och fin! 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.