Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2324 ggr
Cax
1/23/18, 9:31 PM

Glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en egen glasyr efter ett recept av Anders Fredholm "Pussvit". När glasyren inte är upprörd bildas en genomskinlig vätska överst. Den är nu mörkgul i färgen? Kan man hälla bort den vätskan och ersätta med rent vatten? eller innehåller det något som är viktigt för glasyren?

Cax-catrineskeramik.com

Annons:
ler
1/23/18, 9:38 PM
#1

Kan man ju inte svara på om man inte vet vad glasyren innehåller!

ler
1/23/18, 9:38 PM
#2

Kan man ju inte svara på om man inte vet vad glasyren innehåller!

Cax
1/23/18, 10:06 PM
#3

Kalifältspat 51,6

Kaolin 4,8

Kvarts 23,8

Krita 12,4

Zinkoxid 5

Litiumkarbonat 2,3

Tennoxid 8

Cax-catrineskeramik.com

[rolnor]
1/23/18, 10:32 PM
#4

Det gula i vätskan är troligen små mängder och kan få vara kvar i bränningen, så brukar jag göra.

ler
1/23/18, 10:45 PM
#5

i den glasyren är det bara litiumkarbonaten som är delvis vattenlöslig, 1,32 g/100 g vatten. Man bör undvika litiumkarbonat i glasyrer som man inte använder direkt då dom annars kan återkristallisera och det blir då svårt att ha med att göra, blir en hård klump som nästan bara kan upplösas i varmt vatten.

[rolnor]
1/24/18, 2:07 AM
#6

Jag har haft litium i glasyrer utan problem, det kanske beror på hur länge man hanterar dom? Ungefär tt halvår jobbade med min minns jag.

Annons:
[rolnor]
1/24/18, 2:09 AM
#7

Det ska väl sägas att litiumkarbonat inte är det gula du kan se och om du häller av vatten från glasyren så ändrar du receptet, kan funka bra men det kan också bli sämre.

Cax
1/24/18, 6:09 AM
#8

Om jag vill ta bort Litiumkarbonatet, vad ska jag ersätta det med? Eller kan jag bara utesluta det, det är ju så liten mängd.?

Cax-catrineskeramik.com

ler
1/24/18, 8:22 AM
#9

Du kunde öka mängden zinkoxid eller/och byta ut kalifältspatet mot natronfältspat och en del av fältspatet kunde vara spodumen eller annat ämne som innehåller litium. Bara några idéer som du ju måste testa.

[rolnor]
1/24/18, 10:53 AM
#10

Litium är kraftigt flussande och även i små mängder sänker det smältpunkten på glasyren så det kan vara viktigt trots att det är så lite.

ler
1/24/18, 10:59 AM
#11

På höga temperaturer som jag antar det är frågan om är litium helt onödigt om det inte handlar om att få effekt. Kalcium, natrium och zink räcker fint. Men man kan ju som jag skrev införa litium på annat vis än som karbonat

ler
1/24/18, 10:59 AM
#12

På höga temperaturer som jag antar det är frågan om är litium helt onödigt om det inte handlar om att få effekt. Kalcium, natrium och zink räcker fint. Men man kan ju som jag skrev införa litium på annat vis än som karbonat

[rolnor]
1/24/18, 1:13 PM
#13

Ler, menar du att litium inte fyller jågon flussande funktion i en stengodsglasyr?

Annons:
[rolnor]
1/24/18, 1:22 PM
#14

Jag tycker att den här tråden mest krånglar till allt, jag skulle testa receptet som det är utan att ändra något.

ler
1/24/18, 1:26 PM
#15

Nej det menar jag inte men det är på låga temperaturer man normalt använder karbonatet. Det finns andra råmaterial till stengodstemperatur som fungerar fint så det finns ingen anledning att använda ett så dyrt råmaterial när man kan använda sådant som bara kostar någon enstaka % av vad litiumkarbonat kostar.

[rolnor]
1/24/18, 1:46 PM
#16

Du tänker på Petalit eller Spodumen? Det krävs väl en del räknande om man ska tillföra dessa istället för karbonatet.

ler
1/24/18, 2:00 PM
#17

Om man måste ha litium så är petalit och spodumen bra naturligtvis. Men i en sådan enkel glasyr som angivet klarar man sig bra med att öka mängden zinkoxid och möjligtvis också kritan. Det behövs inget räknande, bara att prova med några extra % 5-10 och så ser man ju hur det funkar. Skall man räkna på en glasyr så måste det finnas ett föremål med det, man kan inte bara byta ut olika material och tro att det blir det samma.

Cax
1/24/18, 9:18 PM
#18

Nu har jag tagit bort 7 dl av det gula vattnet och ersatt med rent vatten. Jag hade 2 saker kvar att glasera. Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad på dem.

Cax-catrineskeramik.com

Ulla
1/24/18, 9:47 PM
#19

Spännande. Du får berätta hur det gick sedan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1/24/18, 11:01 PM
#20

Det som är upplöst i vattnet tränger in i skärven och där gör det ju ingen nytta. Så på det viset är det klokt att byta ut vattnet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: