Annons:
Etikettövrigt
Läst 2827 ggr
Ulla
2018-01-28 22:14

Rengöra gammalt porslinsfat

Jag har köpt ett gammalt blåvitt uppläggningsfat som verkligen ser skitigt och tråkigt  ut. Eftersom jag bara gav 50 kr för fatet, så tänkte jag att det skulle vara ett bra objekt att offra för att se om det går att få rent. Har för mig att någon här skrev att hen använt sin keramikugn för att bränna liknande gods rent, men jag kommer inte ihåg till vilken temperatur.

Kanske någon kan tipsa mig? Vore tacksam för tips innan jag ger mig på att förstöra fatet.😭

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
ler
2018-01-28 22:41
#1

Jag reparerade en royalcopenhagen mugg för någon månad sedan och den blev bränd till 1250 grader, så får man ju inte stressa med avkylningen. Klart om det bara skall brännas bort lite smuts så borde det ju vara nog med 800-1000 grader

Ulla
2018-01-28 23:43
#2

Så du tror att det går att göra det? Det blir inte för stora påfrestningar på godset?Jag kan inte se några sprickor i alla fall.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2018-01-29 04:10
#3

Man kan ju inte veta hur mycket cristobalit dom har lyckats bygga in i massan från fabriken, men personligen så menar jag att om du inte kan se eller höranågon spricka så kan du göra det med en lite långsammare avkylning från 600 grader och till att du kan ta ut det, jag skulle vänta så länge som möjligt

Ulla
2018-01-29 09:43
#4

Tack ler , jag ska testa att göra som du föreslår.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ramjambam
2018-01-31 07:41
#5

Jag rengjorde pizzastenar i keramikugn vid bara 400 C. Glasyren skulle inte mjukna vid den temperaturen, så ingen fara att man bränna fast något.

MiEkberg
2018-01-31 08:50
#6

Du måste ta reda på om det är stengods eller lergods. Kör du lergods i en stengods så går det åt h-e oftast är det lergods som ser risigt ut. Är du osäker kör fatet i en lergodsugn eller skröj. Funkar det kommer godset ut i ”mint condition”👌

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: