Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1075 ggr
AnnaLow
2018-01-30 11:48

Hastighet Brent CXC

Jag har en känsla av att min drejskiva helt plötsligt inte riktigt går upp i maxfart som den brukar, trots att jag trampar pedalen i botten. Det är som att den stannar på halvfart trots att jag försöker öka farten. Är det någonsom känner igen detta och/eller har något tips på felsökning och åtgärd? Tacksam för alla idéer!

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
2018-01-30 19:17
#1

Under fotpedalen finns, under en bit tejp, två ställskruvar. Den ena är hastighet och den andra startläge. Bara att prova sig fram!

Bo§e
2018-01-30 19:31
#2

#1:  Javisst….och skruvarna är dessutom märkta HI (röd) och LO (blå)  för högfart och lågfart.  Skruvarna kommunicerar med varandra i viss mån, men till slut brukar man få till en bra inställning.   Vid t.ex. spänningsvariationer på det lokala elnätet, kan man ibland få justera dessa skruvar.  Den som flyttar drejskivan till en annan adress får ofta göra en omjustering, pga detta.

Men titta också på följande:   Inuti pedalen siter en "styrpinne" av plast,  som skjuter fartreglaget fram och tillbaka.   Denna "pinne" sitter på en axel  (låst med en stoppskruv).   Det händer ibland att stoppskruven släpper så att pinnen glider litet på axeln, så att reglaget inte riktigt "hänger med" när man rör på pedalen.

Kom ihåg att dra ut väggkontakten innan du öppnar pedalen……😮🙂

Ulla
2018-01-30 19:54
#3

Jag antar att mitt problem är relaterat till det här. Pedalen till min brent drejskiva är "lös". Dvs hur mycket jag än drar åt muttern på sidan så släpper den efter ett tag. Skivan går igång och börjar snurra, snabbare och snabbare. Det gäller att komma ihåg att inte lämna något på skivtallriken om man går ifrån en stund. Ska jag byta ut muttern eller kan jag göra något annat?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2018-01-30 20:00
#4

#3:   När detta händer, kan du stoppa skivan genom att trampa tillbaks pedalen…?…eller måste du göra något annat för att få skivan att stanna…?

Om skivan smyger igång, trots att pedalen står kvar i "häl-läge",  prova att justera försiktigt med den blå skruven (LO),

Ulla
2018-01-30 21:08
#5

Jag kan stoppa den genom att trampa tillbaka pedalen. Tror inte att den går igång i häl-läget, men för det mesta är jag inte på plats när den smyger igång.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2018-01-30 21:38
#6

Om muttern lossnar väldigt lätt kan man smeta litet "Loctite" på gängorna och dra åt lagom hårt.  Gängorna på både mutter och stång måste förstås vara rena först, för att det skall fungera bra.  Det finns många Loctite-produkter, så fråga först, så att du får rätt sort, dvs den sorten som låser lösa muttrar.  Det blir ingen "evig" fastsättning…..muttern kommer att gå att lossa senare, om det skulle behövas.

Men, tänk på den blå "LO"-skruven, om skivan ändå skulle smyga igång utan att pedalen rör sig.

Annons:
Ulla
2018-01-30 22:08
#7

Tack för råd. Det är rätt irriterande när skivan går igång, så jag hoppas att jag kan fixa det med hjälp av dem.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

AnnaLow
2018-01-30 22:41
#8

Jag visste väl att jag skulle få en massa snabba och bra svar här - tack alla! Återkommer i morgon när jag har dissekerat pedalen :-)

Upp till toppen
Annons: