Annons:
Etikettbilder-på-keramik
Läst 2000 ggr
farmor kerstin
1/30/18, 8:48 PM

Mina gamla blomkrukor

Det här är två gamla lerkrukor som fanns på smålandsgården nära Alvesta där min man växte upp.     De är litet stötta men är charmiga tycker jag. Den stora med inglaserat dekorband av chamotte är 21cm hög och 24cm vid. Den mindre med mörkgrön glasyr är 16x16 cm. Fotot är taget med mobil och bilden är litet missvisande - i verkligheten är krukorna mer raka och inte så avsmalnande neråt.  

Det är svårt att veta hur gamla de kan vara. Är det någon som har någon ide om åldern?  

Själv gissar jag på mellan 1910-1930? De är inte märkta alls men de kanske kommer från något lokalt krukmakeri i Småland som fanns en gång eller så kan de vara från Skåne.  

Jag har en kruka till med påliggande chamottdekor som är mindre och har samma färger som stora krukan, men jag hittar inte den nu.  Jag har inte sett sådana här gamla handdrejade krukor tidigare - är det någon här som kan berätta mer?

Annons:
Ulla
1/30/18, 10:11 PM
#1

Är det ljusa bandet tvärs över den bruna krukan också en påliggande chamottedekor?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

farmor kerstin
1/31/18, 12:29 PM
#2

Ja det är ett band av ganska grov chamotte som ligger på ytan av krukan - verkar som den utanpå den klara glansiga bruna glasyren - chamotten är matt utan glans.

farmor kerstin
1/31/18, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En bild på krukan

ler
1/31/18, 2:00 PM
#4

Jag tror utan att veta något om det att det kan vara från Småland eller Skåne, jag tänker även att dom ju kan komma från Danmark? Den lilla fina gröna ser ut som om den har sådan en gammal klemrilla där uppe. Det var vanligt förr i tiden och kan ses på en del botaniska trädgårdar även idag. I rillan spände man en grov ståltråd, så om krukan sprack så håller ståltråden ihop på krukan.

farmor kerstin
1/31/18, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hittade den lilla krukan 16x14. Tycker om dekoren som liknar en svan - två stycken, en på varje sida.

farmor kerstin
1/31/18, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag som gillar att leta information hittade en kakelugnsmakare/krukmakare i Kalvsvik i södra Småland som hade en liknande dekor. Man skulle vilja veta mer - är dekoren typisk för en viss tid och en viss trakt i Sverige (Danmark?)? - Var kan man veta mer om allmogekeramik?

Annons:
Ulla
1/31/18, 2:19 PM
#7

Kul att de är litet annorlunda dekorerade.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

farmor kerstin
1/31/18, 2:22 PM
#8

Krukan ovan från Axel Thulin i Kalvsvik. Han föddes 1855 och startade sin verksamhet under senare hälften av 1800-talet. Efter hans död drev sönerna verksamheten till 1940.

Upp till toppen
Annons: