Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2101 ggr
Alopex
2018-01-31 21:48

Långsam ugn Cebex CF80

Jag kör igång min skolas keramikugn för att alla kommunens elever skall fortsättningsvis kunna göra ett keramikprojekt. Ugnen verkar långsam men alla tre faser har drivkraft. Slingor och isolering ser bra ut och alla slingor verkar bli varma. Reläet slår från och till växelvis. Den magnetiska dörrströmbrytaren verkar inte påverka detta. Jag misstänker att strömbrytaren är defekt och att ugnen kör korta uppvärmningsförsök. Jag gjorde först en skröjbränning som fungerade men tog lång tid. Sen körde jag en stengodsglasyrbränning som inte hann komma upp i 1250 grader innan ugnen slog av efter tolv timmar och gav felkod F2. Frågor: - Kör en keramikugn i korta cykler (typ 10 sekunder)? Någon som har erfarenhet av defekt magnetisk dörrströmbrytare? Några förslag?

Annons:
Bo§e
2018-02-01 02:01
#1

Under bränningens långsamma del kör ugnen i korta cykler. Intervallen kan variera, beroende på hur det aktuella brännprogrammet ser ut.     När bränningen sedan övergår till den  "snabba" delen, dvs fullfartsdelen, kör ugnen konstant….dvs surrar hela tiden. utan avbrott. ända upp till topptemperaturen.

"F2" talar om att bränningen pågått orimligt lång tid utan att begärd temperatur nåtts.  F2 avbryter då bränningen.   

Om magnetkontakten är defekt borde felkoden bli  "F1".  

Om elementen är friska och rätt installerade, och du har belastning på alla tre faser, och du trots det får avbrott med "F2",  bör du titta på elementens skick, och i andra hand hur de är inkopplade…..och i värsta fall ställa frågan om det är rätt element för den här ugnen…..

Det kan vara lämpligt att låta en kunnig person se över hela installationen…

Alopex
2018-02-01 07:33
#2

Tack för snabbt svar! 

Jag har tidigare googlat fram felkoderna och sett att F2 antyder att själva uppvärmningen verkar vara långsam av exempelvis låg spänning, dåliga spiraler eller bristfällig isolering. Spiralerna ser dock närmast oanvända ut och isoleringen är i det närmaste felfri. Spiralerna på sidorna och botten verkar alla bli varma. Det som jag tycker verka vara ett fel är att uppvärmningscyklerna startar även när dörren är öppen. Frågan är om magnetbrytaren kan vara aningen "random" och om det är lätt att testa detta. I annat fall behöver jag få en översyn gjord. Några rekommendationer? Boråstrakten.

Bo§e
2018-02-01 08:18
#3

Om ugnen kan arbeta trots att dörren är öppen,  är dörrbrytaren antingen defekt, eller så har "någon" i ett tidigare skede förbikopplat brytaren för att få ugnen att starta.

Jag har PM:at dig en kontaktuppgift, så att du får hjälp med översyn och reparation.

Alopex
2018-02-01 09:52
#4

Pefekt!

Jag tackar för den snabba och vänliga hjälpen!

Henrik

Upp till toppen
Annons: