Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1629 ggr
Glaze
2/4/18, 4:56 PM

Föra över teckning på mugg

Hej!

Jag undrar hur jag kan föra över en teckning på vanlig papper till en drejad mugg på enklaste vis. (Jag tänker mig då muggen skröjad eller läderhård). Går det att kalkera på något sätt, eller hur gör man?

Annons:
[rolnor]
2/4/18, 9:08 PM
#1

Jag skickad en fil med en bild till en engelsk firma som printade ut den med specialfärg på ett papper som jag sen la i ett glasyrbränt fat  som jag sen brände i ganska låg temp. Färgerna blev inte helt perfekta men ganska OK. Är svårare att föra över på en yta som är buktig eller ojämn antar jag. Minns inte vad firman hette, en annan jag sett är

http://www.digitalceramics.com/

Glaze
2/6/18, 7:57 PM
#2

Hej och tack rolnor!

Intressant, ska titta vidare på detta. Kan det möjligen finnas ett slags papper som är som gammaldags "karbonpapper". Så att man kan lägga papperet med den färgade sidan mot skärven för att sen rita på papperet som då släpper färgen mot skärven där man ritat? Som man sedan bränner med glasyr ovanpå, för att "försegla" det man ritat.

[rolnor]
2/6/18, 8:16 PM
#3

Har inte sett det men vissa vanliga skrivare har ett bläck som förs över på keramik men det blir typ svart-vitt. Om du har en teckning så kan du scanna in.

Ulla
2/6/18, 8:18 PM
#4

Här är en länk som jag hittade. Låter som det du beskriver.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Denna kommentar har tagits bort.
Tant Apelsin
2/9/18, 9:29 AM
#6

ett enkelt sätt att måla järnoxid på en glasskiva (blanda järnoxid och vatten, måla, låt vattnet torka, du kan använda vilken oxid som helst), sen så använder du potters tissue (eller typ smörpapper/bakplåtspapper, du får testa dig fram vad som funkar bäst), och så lägger du smörpappret ovanpå skivan med oxiden och sen så ritar du med en hyfsat spetsigt föremål. Går fint att ha en utskriven bild på vanligt papper och kalkera ovanpå allt. 

Då fäster sig järnoxiden på kalkerpappret och du kan trycka det mot leran, som behöver vara lite lagom läderhård :) 

Tar ett par försök innan  man får upp tekniken, men det kan bli helhäftigt! (dock sällan exakt som man hade tänkt sig, men så är det ju lera vi sysslar med 😂 )

Lycka till! :)

Annons:
Tant Grön
2/9/18, 10:00 AM
#7

#2 Karbonpapper finns väl fortfarande att köpa där dom säljer kontorsmaterial. Kanske även bokhandeln eller Panduro har.

Här kan man köpa:  https://www.dustinhome.se/product/5010675297/karbonpapper-a4-10-ark?ssel=false

Glaze
2/10/18, 2:24 PM
#8

Tack alla! Nu har jag att göra med att testa alla varianter ni delgett mig. Ska bli så kul!

Upp till toppen
Annons: