Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2001 ggr
surret
2018-02-06 13:25

basglasyrer för kon 7-8

Finns här någon som har tips på bra basglasyrer för stengods? Jag är ute efter en stabil täckande vit och en blank transparent. De ska smälta ut vid kon 7-8. 

Köpt en ugn som bränner lite lägre än alla de fina glasyrrecept jag samlat på mig på skolor och utbildningar vill ha. Testat flera glasyrer från Cooper och Anders Fredholm, såna stabila enkla recept, men de smälter inte ut riktigt- blir lite matta. Och jag minns inte hur en sänker smältpunkten genom att räkna på molvikter, förstår inte mina egna anteckningar från den kursen. Några tips? 1250-1260 grader kan jag bränna i. Sänka kaolinhalten? höja krita? Attans att glasyrer ska vara så himlans svårt….

Annons:
ramjambam
2018-02-12 07:40
#1

Går ofta bra att ersätta feldspat med nefelin syenit. Det borde sänka bränningstemperaturen från kon 9 till kon 7-8. Testa

AnnaLow
2018-02-12 09:20
#2

Jag bränner kon 7-8 och tycker att ”Bosses blankare” som finns i receptsamlingen funkar jättebra som transparent och blank basglasyr. Även glasyren som kallas ”kon 8” (Cooper) går finemangs hos mig (har tyvärr inte receptet i huvudet men tror att det går lätt att googla fram). :-)

surret
2018-02-13 15:07
#3

tack för svar! Har testat bosses blankare, med halvmatt och lite "bubbligt" resultat. Blir ej helt klar, vilket jag vill då jag vill ha en glasyr jag kan ha detaljerat screentryck under. Testat en ur coopers breda brännintervall, med 10,20,30,40 proportioner då jag gillade enkelheten i receptet :) men blev ändå inte helt blank :/

Jag har rådgjort med en kollega och det kan ju vara nåt annat än tempen som strular. Kan glasyr bli lite matt av att brännas för högt? Har samma problem med flera glasyrer, men inte med alla. Askglasyrer fungerar utmärkt och kan nog brännas lägre, men de vita jag testat bli också matta.  Ska testa med nef.syenit och i flera olika ugnar. Sen ska jag väl bara prova mig igenom coopers breda brännintervalls transparenta glasyrer…. suck….

Om ingen vill dela med sig av nåt superrecept förståss ;)

ler
2018-02-13 17:05
#4

Det finns ju en bok till salu här på forumet och den tycker jag du skulle köpa, och så ser du på glasyrerna T 10-14 tror jag dom heter. Dom kan du bränna på din temperatur och justera gärna med mera zinkoxid så kan du få en helt jämn och blank glasyr som är enkel.

ramjambam
2018-10-19 11:26
#5

Hur lång tids utjämning har du i bränningen? Du kanske får bättre resultat om du håller topptemperaturen en timme.

Upp till toppen
Annons: