Bränning av keramik

Varför sprack mina tallrikar?

2018-02-08 16:33 #0 av: Evagro

Hej! Jag har drejat mattallrikar med cebex sm-lera utan chamotte (den enda jag hade hemma), de sprack vid glasyrbränning. Jag tror någon sprack när jag tjuvkikade vid 200 grader. Jag tog ut dom dagen efter, ugnen var på ca 50 grader och det var ca 15 grader i verkstan. En sprack när jag höll den i handen och ramlade ned på en som var hel. Jag undrar vad som hände, var det för stor temperaturskillnad? Tacksam för tips att tänka på när man gör tallrikar. Bifogar foto

Anmäl
2018-02-08 16:55 #1 av: loislane

Är ingen expert men kanske spänningar som uppstått när du drejade/tork. Ser ut som att det är brämen mest som krånglar.......

Anmäl
2018-02-08 17:02 #2 av: ler

tror jag också

Anmäl
2018-02-08 17:04 #3 av: Evagro

Tack för svar, konstigt att de höll i skröjbränningen. Hade kanske inte hänt om jag haft chamotte i lera?

Anmäl
2018-02-08 17:14 #4 av: loislane

Det händer ju en del i stengodslera vid högbränningen.  Kanske hade funkat med chamotte. Själv använder jag cs 950 från cebex (ingen chamotte) och det brukar funka fint. Tycker den är mycket bättre än SM leran men det är ju en smaksak. Brukar torka tallrikarna långsamt, men det vet du säkert redan.  Bara att pröva igen. Men tråkigt när det går sönder! Glad

Anmäl
2018-02-09 08:35 #5 av: Evagro

Ja, så tråkigt när det går sönder. Godsen har nog torkat lite för fort. Tröttnade på att ha dem i verkstan , där det är ganska kallt, eftersom jag inte hunnit vara där på sistone. Så jag tog in dom i huset och då torkade de nog lite snabbt. Tack för ditt svar. Nu ska jag pröva igen😊

Anmäl
2018-02-09 08:55 #6 av: ler

Ja chamotte är inte så kul när man gör bruksgods, men man kan få lera med cementfin chamotte den är så fin att det inte märks i leran men hjälper ändå. Att det höll i skröjen betyder inte att det inte kan ha funnits fel som först visar sig senare. Jag menar att ett av dom vanligaste felen är att man går och håller på med grejorna för mycket, dreja färdigt och strula inte för mycket med putsning och så vidare. Varje moment innebär en risk.

Anmäl
2018-02-10 09:30 #7 av: Evagro

Det ska jag tänka på, jag putsade nog lite extra eftersom jag ville ha en slät och jämn yta. Nu har jag bränt fem till och en sprack. Är det risk att någon av de fyra som höll, spricker helt plötsligt?

Anmäl
2018-02-10 11:18 #8 av: ler

Normalt så ser du det efter glasyrbränningen. Har dom klarat den och har normal klang när du slår på dom så borde det vara OK

Anmäl
2018-02-10 12:56 #9 av: Evagro

Tack snälla för alla tips😊💗

Anmäl
2018-02-10 16:56 #10 av: Bosse Cebex Gbg

Titta noga på sprickorna.  

Om glasyren är rundad ner mot sprickan har det spruckit under uppvärmning.  Dvs sprickan fanns redan när glasyren smälte ut.    

Är glasyren vass vid sprickans kant, har sprickan uppstått under avkylning.  Dvs när sprickan uppstod hade glasyren redan stelnat.

Nödvändigt  att veta, innan man kan dra vidare slutsatser.

Anmäl
2018-02-10 17:41 #11 av: ler

Det kan man ju säga, men som det ser ut på fotot så är det nog ingen kylspricka.

Anmäl
2018-02-10 17:46 #12 av: Bosse Cebex Gbg

Jag tycker att det är svårt att avgöra "bortom allt tvivel" på fotot.     Jag skulle vilja krypa närmare och titta.  Kan inte Evagro göra en närmare koll och berätta...?...med förstoringsglas om det behövs, för detta är ju en viktig information, som kan spara massor av lösa gissningar (dvs onödigt arbete)...

Ett annat "indicium" som får mig att tänka "kylsprickor" är att de lösa bitarna inte verkar ha fastnat i någonting.....glasyren hade  m.a.o.  redan stelnat när det sprack.... 

Anmäl
2018-02-11 13:55 #13 av: Evagro

Jag har försökt analysera sprickorna, jag tycker att det är vassa glasyrkanter. Försökte att fotografera nära, men bilderna blev dåliga.

Anmäl
2018-02-12 21:11 #14 av: ler

En plötsligt uppkommen termisk spänning, ger kylsprickor, som är förorsakad av modifikationsväxel. Även andra orsaker kan ge sprickor vid avkylningen men är då inte det man normalt kallar kylspricka. Dom riktiga kylsprickorna förekommer mest då det finns stora mängder fri kvarts i massan, vilket inte är så farligt i normala leror. Och en kylspricka borde inte följa formen på tallriken som man kan se på bilderna, nej jag tror nog att det är spänningar från arbetet som orsakat dessa fel.

Anmäl
2018-02-12 23:15 #15 av: goken

Ditt tjuvtittade på ugnen vid 200 grader kan absolut varit anledning och orsak till dessa kylsprickor. Sprickorna ser ut att följa fotkanten under skålarna. Ungsplattan innanför fotkanten har behållit värmen längre. Där vid den kanten har du fått en plötslig förändring/chock! Ditt tjuvtittande var säkert  mera än 10 sekunder! Har själv haft en ugn som svalnade för fort som visade sig ge sprickor på godset. Öppna aldrig en ugn över 100 grader för att ens "tjuvtitta"!  Läs om kvarsens omvandling/utvidgning under vissa temperaturer. Har man en ugn som svalnar för fort uppkommer framtida problem  dolda efter skröjbränningen. Dessa ser man inte förrän vid glasyrbränningen då samma snabba avkylning förstärker problemet.  Ugnen måste ha långsam avkylning! Inget drag! Stäng ventiler! Har man inte kontroll över glasyrens utvidgningskoefficient om glasyren blir för stor, så förstärks problemet. Håller helt med Bosse #12

Anmäl
2018-02-13 00:57 #16 av: Bosse Cebex Gbg

#14:  >> nej jag tror nog att det är spänningar från arbetet som orsakat dessa fel.  >>

Ja, det är ju fullt möjligt....flatgods kan vara lurigt....      Men trots att spänningarna kan ha "byggts in" på ett tidigt stadium, håller jag på att godset sprack under avkylningen, vilken borde fått längre tid på sig, inte minst förbi kvartsomvandlingspunkten.... 

-----------------------------------------------

Några saker som gör gods mindre tåligt mot termiska spänningar är:

#  För mycket vatten tillfört under drejningen.

#  Överbränning   (lerans glasbildande ämnen avgår, och lämnar kvar en sprödare skärv) 

Anmäl
2018-02-13 02:39 #17 av: ler

Lerans glasbildande ämnen avgår? Vad är det för ämnen?
Och goken vad händer med kvartsen vid 200 grader?

Anmäl
2018-02-13 07:44 #18 av: L.A.E

Ändrar sig inte kvartsen med en brant kurva neråt  vid avsvalning  ner till 200 grader ? Man brukar ju säga att inte öppna ugnen  över 100 grader.  

Anmäl
2018-02-13 08:14 #19 av: L.A.E

#14 Ler  det du skriver tror jag stämmer rätt så exat . Att faten spricker kan det ha med tjock leken att göra, för faten ser tuna ut på bilden , mer känsligt  ?

Anmäl
2018-02-13 10:35 #20 av: goken

#17  Vid c:a 200 grader och strax före 600 grader förändrar kvarts-kisel snabbt sin volymstorlek (5%). Vid dessa temperaturer måste uppvärmning och avkylning  gå så långsamt så att alla övriga ämnen  hinner anpassa sig, annars blir det för stora spänningar i glasyr och lera.

Anmäl
2018-02-13 14:43 #21 av: ler

Nej goken du har nog glömt ett , tecken. Kvarts ökar i volym med0,5% vid 200 grader. Annat är det med kristobalit som ökar med 3% vid 280 grader och 1% från 20 grader till omvandlingspunkten från alfa till beta kristobalit. Kvartsen ökar väldigt långsamt upp till där alfa kvarts blir till beta kvarts, vid ungefär 575 grader. Och max. utvidgning här är lite över 3%.

Anmäl
2018-02-13 19:08 #22 av: Ulla

Nu har jag lästa alla era inlägg med intresse, och för vart och ett blivit litet klokare. Får idé Tack alla!

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2018-02-13 20:12 #23 av: Evagro

Jag är så tacksam för alla era svar, läst dem flera gånger. Så imponerad av er kunnighet och erfarenhet som ni delar med er så generöst av. Jag har en omgång tallrikar i glasyrugnen igen och inte tjuvtittat. Jag har även drejat en omgång nya och tänkt på alla goda råd även då. Nu håller jag tummarna.

Anmäl
2018-02-13 20:30 #24 av: ler

Lycka till med framtida tallrikar och annat. Jag skulle vilja säga att om du skall avdreja, beskicka så vänta inte för länge, bättre när dom är så mjuka som möjligt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.